Header Opa en Oma Oelewapper
Header Opa en Oma Oelewapper

Opa en oma Oelewapper op reis met de gouden koets: een grappig prentenboek van Marianne Busser & Ron Schröder

4-10-2019

Opa en oma Oelewapper, op reis met de gouden koets is een nieuw verhaal over de leukste opa en oma van Nederland. Daarnaast past het prentenboek ook erg goed bij het thema van de Kinderboekenweek van dit jaar: Reis mee! Marianne Busser en Ron Schröder hebben ondertussen al ontzettend veel toffe kinderboeken op hun naam staan en dit prentenboek is daar absoluut weer een uitbreiding op.

Als op een avond de bel gaat, kijken Joep en Jetje door het raam om te zien wie er voor de deur staat. Buiten staat een geheimzinnige man met een lange regenjas, een hoed en een lange baard. Ze vinden het maar een engerd en willen eigenlijk de deur niet opendoen. Als de man maar aan blijft bellen en kloppen, besluit opa toch maar open te doen. De man stapt snel naar binnen en trekt zijn vermomming weg. Iedereen ziet meteen dat het de koning is en buigt dan direct voor hem. De koning heeft alleen wel een heel bijzonder verzoek aan de Oelewappers. Zullen ze de koning kunnen helpen?

Pluspunten voor originaliteit

Een nieuw verhaal over de Oelewappers en dit keer gaan ze de koning helpen. Het verhaal speelt zich voor het grootste gedeelte af in Italië, erg verfrissend en origineel dat er is gekozen voor een locatie in het buitenland. Wat erg speciaal en bijzonder is, is dat de gouden koets een grote rol speelt in dit prentenboek. De gouden koets is natuurlijk allesbehalve een standaard vervoersmiddel maar zeker een koninklijke toevoeging aan dit verhaal. Leuk om de koets op deze manier al bij jonge kinderen onder de aandacht te brengen.

Subtiele maar mooie boodschap

De schrijfstijl van Marianne Busser en Ron Schröder is altijd erg herkenbaar en altijd grappig. Het leest heerlijk luchtig en vlot weg. Het verhaal is in kleine hoofdstukken opgedeeld, wat erg fijn is bij het voorlezen, zo kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld elke avond een bepaald aantal hoofdstukken samen te lezen. Ook zit er een kleine subtiele maar toch mooie boodschap verweven in dit verhaal. Behandel andere mensen zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. Het verhaal laat kinderen op een hele speelse manier hierover nadenken.

Net als in de film

De vormgeving is erg overzichtelijk gedaan. Er is gekozen voor grote illustraties in combinatie met wat langere stukken tekst. Daarnaast is er in de illustraties af en toe gebruik gemaakt van stukjes echte foto’s; dat in combinatie met getekende illustraties geeft en heel tof resultaat. De illustraties van Ivan en Ilia zijn altijd erg kleurrijk en vol met details en in dit verhaal vullen ze de tekst heel mooi aan. Door de illustraties zien kinderen het verhaal als een film voor hun ogen afspelen waardoor alles net wat duidelijker en gemakkelijker te begrijpen is.

Kortom, absoluut een mooie uitbreiding op alle kinderboeken die Marianne Busser en Ron schröder ondertussen al uitgebracht hebben. Het verhaal is leuk voor kinderen vanaf 3 jaar maar het is nog leuker om het samen met opa of oma te lezen.