Header pirouette in paramaribo
Header pirouette in paramaribo

Gerda maakt haar dromen waar in Pirouette in Paramaribo van Humberto Tan

24-12-2019

Speciaal vanwege de tentoonstelling Suriname in de Nieuwe Kerk in Amsterdam schreef Humberto Tan het boek Pirouette in Paramaribo. De tentoonstelling Suriname is van 2 oktober 2019 tot en met 2 februari 2020 in de Nieuwe Kerk in Amsterdam te bewonderen, dus het is nog altijd mogelijk de tentoonstelling te bezichtigen.

Het boek Pirouette in Paramaribo gaat over de elfjarige Gerda. Zij woont in Paramaribo en is gek op dansen. Ballet is haar leven! Om een nog betere balletdanseres te worden, verhuist Gerda naar Nederland om daar aan het Conservatorium van Den Haag balletles te volgen. Gelukkig kan ze bij haar tante in Nederland wonen. Ondanks de aanwezigheid van haar tante, dreigen de vele trainingsuren en heimwee naar haar ouders en broers haar toch te veel worden. Ze krijgt kritiek van haar balletlerares, wordt daardoor onzeker en dreigt haar plezier in ballet kwijt te raken. Ze heeft al zoveel voor haar balletcarrière opgegeven. Lukt het haar om door te gaan en de liefde en het genot voor dansen weer terug te krijgen?

Een mooie boodschap

Gerda is een herkenbare tiener, met veel moed en doorzettingsvermogen. Het is heel wat om als tiener naar Nederland te komen, in een nieuw land met een andere cultuur. Daarnaast moet ze hard werken om op het Conservatorium te komen en daar te mogen blijven. Gerda is een mooi voorbeeld voor andere kinderen. Ze laat zien dat je door hard werken en je gevoel volgen, veel kunt bereiken. Pirouette in Paramaribo is een kinderboek voor kinderen tussen de 10 en 12 jaar. Het verhaal draait om ballet, maar daarnaast zie je andere thema’s terugkomen, zoals doorzettingsvermogen, muziek en heimwee. Ook heeft het verhaal een mooie boodschap: ga ervoor en maak je dromen waar! Soms zit het even tegen, zo ook bij Gerda, maar met veel doorzettingsvermogen en soms hulp en bemoediging van anderen kun je ver komen! Dit is een hoopvolle boodschap voor kinderen.

Vormgeving

Het boek bevat mooie illustraties van Judith van den Hoek. Het zijn simpele tekeningen, maar weten het verhaal goed te illustreren en ondersteunen. De illustraties hebben sfeer en weten ook de emoties van Gerda goed over te brengen. Daarnaast maken de tekeningen het boek aantrekkelijk. Zo weet de omslag waarschijnlijk al veel dansliefhebbers te verleiden om dit boek te kopen en te lezen. Toch is dit boek niet enkel voor ballet -of dansliefhebbers, want de boodschap uit dit boek is veel breder dan dat.

‘Mi moy bromski’

Als lezer merk je dat auteur Humberto Tan bekend is met de Surinaamse cultuur. Zo staan er Surinaamse woorden in het boek, zoals ‘Mi moy bromski’, waarvan de vertaling onderaan de pagina staat, in dit geval is de vertaling ‘mijn mooie bloem’. Ook komen er Surinaamse gerechten voorbij in het verhaal, die bijvoorbeeld bij feestelijke gebeurtenissen worden gegeten, zoals witte rijst met ‘pom’. Leuk dat de Surinaamse cultuur in het verhaal verwerkt zit, wat past bij de Surinaamse roots van Gerda. Pirouette in Paramaribo is een mooi debuut van Humberto Tan. De wilskracht en het doorzettingsvermogen van Gerda zijn inspirerend en laten mooi zien dat je je dromen waar kunt maken.