Header recensie professor s en de gestolen breinbril

Maak een spannende en leerzame ontdekkingsreis door het brein in Professor S. en de gestolen breinbril

28-01-2021

Van het eerste boek Professor S. en de verslaafde koning werden maar liefst meer dan 30.000 exemplaren verkocht. Beide boeken werden geschreven door Erik Scherder, Fred Diks en Mariëlla van de Beek. Erik Scherder is hoogleraar neuropsychologie en bewegingswetenschappen. Fred Diks is journalist en heeft vele kinderboeken op zijn naam staan. Mariëlla van de Beek is fulltime illustrator en heeft een wetenschappelijke achtergrond. Een mooi team om opnieuw een boek uit te brengen boordevol spannende avonturen, interessante hersenfeitjes en leerzame illustraties. Het nieuwe boek heet: Professor S. en de gestolen breinbril.

Er zit een nieuwe jongen bij Brian en Zhé in de klas. Zijn naam is Tycho en hij zit in een rolstoel door een dwarslaesie. Hij kan goed tennissen en droomt ervan om zich te plaatsen voor de Paralympische Spelen in Japan. Nu heeft Professor S. net een nieuwe gadget uitgevonden, een breinbril. Daarmee kan hij in hersenen kijken en op die manier kan hij misschien Tycho helpen om nog beter te worden in sporten. Alleen zijn Professor S. en de breinbril opeens spoorloos verdwenen en kan niemand ze meer vinden. Kunnen Brian en Zhé dit mysterie oplossen?

Boordevol hersenfeitjes

Wat leuk is aan dit kinderboek, is dat fictie en non-fictie door elkaar heen lopen. Je hebt dus aan de ene kant het fantasieverhaal van Brian, Zhé, Pavlov en Professor S. en aan de andere kant de harde wetenschappelijke feiten over de hersenen. Je maakt dus als het ware een nieuwe leerzame reis door het brein maar dan op een enorm speelse manier. Dit verhaal is absoluut niet saai of vervelend. Zelfs voor volwassenen is het interessant om dit boek te lezen. Het is zeker een aanrader om dit verhaal voor te lezen aan je kinderen, je kunt er zelf ook dingen van opsteken.

Een compleet plaatje

In dit kinderboek lopen de hersenfeitjes als een rode draad subtiel door het verhaal heen. Je vliegt door de hoofdstukken heen en voor je het weet is het boek uit. De schrijfstijl van Erik Scherder, Fred Diks en Mariëlla van de Beek is erg prettig, fantasierijk, vlot en informatief. Je krijgt op een hele subtiele en kindvriendelijke manier, best wel wat feitjes te lezen. Doordat ze er een verhaal omheen bedacht hebben, blijft alles veel beter hangen. Er staan wel wat moeilijke woorden in de tekst, maar alles wordt heel duidelijk uitgelegd, zodat het voor iedereen goed te begrijpen is. Daarnaast vullen de illustraties van Mariëlle van de Beek ook erg veel toe, ze versterken en verduidelijken de tekst enorm. Doordat kinderen alles ook in plaatjes als voorbeelden voor zich zien, is het veel beter te begrijpen. Alle illustraties zijn volledig in kleur, dus pluspunten voor de vormgeving. Dit boek is dus een compleet plaatje met alles erop en eraan.