Header superjuffie in australie janneke schotveld

Superjuffie in Australië van Janneke Schotveld: een leuk en informatief boek met rijke illustraties voor jouw kleine dierenliefhebber

Door: Pauline Dons
19-05-2021
3 min

Superjuffie in Australië van Janneke Schotveld is alweer het negende boek in de Superjuffie-serie. En Superjuffie, wie kent haar niet? De juf met superkrachten wanneer ze van een schoolbordkrijtje eet, heeft al het hart van menig kind veroverd. En Janneke Schotveld is er ook deze keer weer in geslaagd om een fantastisch verhaal neer te zetten! Ga jij mee op avontuur naar Australië samen met juf Josje ofwel Superjuffie?

Juf Josje gaat samen met Hakim op huwelijksreis naar Australië. Het afscheid valt de klas zwaar. Dat juf Josje nu een paar weken weg is, betekent namelijk dat ze les krijgen van meneer Snor. En meneer Snor, die is hartstikke streng! Omdat de klas juf Josje zo gaat missen, hebben Bo, Mila, Toby en Mimoen speciaal voor haar een boek samengesteld. In het boek hebben de kinderen alle dieren die voorkomen in Australië verzameld. Van de wombat, tot kangoeroes en de engste spinnen… Alle dieren komen erin voor!

Speciale superkrachten

Wanneer Hakim en juf Josje in Australië aankomen, lijkt alles op het eerste gezicht rustig te blijven. Maar dan hoort Josje toch een noodkreet. Juf Josje heeft namelijk speciale superkrachten: ze kan dieren in nood horen en wanneer dat het geval is, moet ze een schoolbordkrijtje eten om te veranderen in Superjuffie. Ook voor haar reis naar Australië heeft Josje haar verzameling krijtjes meegenomen. Want overal ter wereld zijn dieren in nood en Superjuffie, die is er natuurlijk om dieren in nood te redden.

Koalaopvang Dopneus

Van de kubuskwal, tot koala’s, slangen, wombats, kangoeroes en zelfs een helmkasuaris… Superjuffie helpt verschillende bijzondere dieren wanneer ze in Australië is. Bovendien kan ze het land mooi overzien wanneer ze in de lucht is en ook kan ze tijdens bosbranden koala’s uit bomen redden. En koala’s redden, dat doen juf Josje en Hakim trouwens sowieso. Tijdens de eerste week van hun huwelijksreis verzorgen ze nog veel meer dieren in nood bij koalaopvang Dopneus. Precies in het straatje van Superjuffie, dus! Ondertussen proberen ook de kinderen uit de klas vanuit Nederland mee te denken en de Australische dieren te redden. Hoe kan juf Josje bijvoorbeeld aan nog meer Wonderzalf komen voor de verbrande koala’s? En waarom is de zalf zo duur?

“Razendsnel duikt Superjuffie naar beneden en grist het kleintje mee. Ze houdt het diertje stevig tegen zich aan en vliegt weg van het snelstromende water. “Dat was op het nippertje, Joey. Je moeder is hartstikke bezorgd!”

Op het puntje van mijn stoel

Ik lees niet vaak kinderboeken, maar vind dat Janneke Schotveld een ontzettend leuk verhaal heeft neergezet. Ik betrapte mijzelf er zelfs op dat ik soms op het puntje van mijn stoel zat, wanneer Superjuffie bijvoorbeeld in een benarde situatie terechtkwam. Bovendien is het boek verrijkt met leuke illustraties en voegen de bladzijdes uit het zelfgemaakte boek van Bo, Mila, Toby en Mimoen ook echt iets toe. Ik vind dit een grappig, afwisselend element, dat heel leuk door het verhaal is verweven. Wanneer Superjuffie bijvoorbeeld een wombat redt, vind je op de volgende pagina een heleboel leuke informatie over dit diertje. Zo is dit boek niet alleen een leuk verhaal dat lekker wegleest, maar ook nog eens heel leerzaam met behapbare, grappige feitjes voor jonge kinderen!

Een echte aanrader

Kortom, een heel leuk boek voor kinderen die net zelf gaan lezen of natuurlijk om lekker samen te lezen. Een origineel verhaal met rijke illustraties en een grappige schrijfstijl. Superjuffie in Australië van Janneke Schotveld is een boek dat zelfs mijn jonge zusje aan het lezen krijgt! En ook ik moet toegeven: ik ben ook een beetje fan geworden van de verhalen van Superjuffie en de schattige kinderen in haar klas. Dit boek is een dus echte aanrader voor jouw kleine dierenliefhebber!

Profielfoto pauline dons
Pauline Dons