Header Tim op de tegels
Header Tim op de tegels

Tim op de tegels is een komisch prentenboek van Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer

4-10-2019

Tjibbe Veldkamp heeft al veel kinderboeken geschreven, zoals de serie Agent en Boef en Kom uit die kraan; allemaal zeer leuke prentenboeken! Tim op de tegels is een zeer komisch prentenboek van Tjibbe Veldkamp met sprekende en grappige tekeningen van Kees de Boer. Een hilarisch boek dat aansluit bij het thema van de Kinderboekenweek 2019: Reis mee!

Stoeptegels

Tim gaat alleen buitenspelen en belooft zijn vader dat hij op de stoeptegels zal blijven. Dan worden de stoeptegels opgetild door stratenmakers, getransporteerd met een vrachtwagen, en op een boot. Tim houdt zich aan de afspraak met zijn vader en blijft op de stoeptegels zitten. Toch was dit niet helemaal wat vader in gedachten had.

Komisch prentenboek

Het verhaal van Tim op de tegels is zeer komisch. Tim doet precies wat zijn vader hem heeft opgedragen, maar je hebt al snel door dat Tims vader dit niet in gedachten had. Door zijn gehoorzaamheid belandt Tim op een vrachtwagen en een boot en raakt steeds verder bij zijn vader vandaan. Spraakverwarring, want bedoelde Tims vader de opdracht nu letterlijk of figuurlijk?

Sprekende illustraties

Auteur Tjibbe Veldkamp werkt vaak samen met illustrator Kees de Boer. Zo ook bij het maken van het prentenboek Tim op de tegels. De tekeningen in het prentenboek zijn door Kees de Boer met pen getekend en grotendeels met waterverf ingekleurd. Hierdoor zijn de tekeningen duidelijk en sprekend. De illustraties zijn afwisselend van grootte, zo beslaat de ene een hele pagina, terwijl de ander in een klein kader staat, dit geeft het boek speelsheid en afwisseling. Er valt veel te ontdekken op de prenten en eigenlijk spreken de tekeningen in het boek voor zich. Er is weinig tekst nodig om het verhaal te vertellen en er staat bij lang niet alle illustraties tekst vermeld. De auteur heeft alleen het hoogstnodige in teksten neergezet. De illustraties en het verhaal over Tim zijn hilarisch en dat maakt het erg leuk om het boek te lezen.

Heruitgave in klein formaat

Het boek verscheen in 2004 en is inmiddels al toe aan de zeventiende druk. Deze heruitgave uit 2019 is in klein formaat en daardoor zeer handzaam. Het prentenboek sluit ook mooi aan bij het thema van de Kinderboekenweek van 2019: Reis mee! Tim maakt een reis op de tegels: over de weg en op het water. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 4 jaar.