Recensie viruswereld marc ter horst
Recensie viruswereld marc ter horst

Viruswereld van Marc ter Horst laat je nu twee keer nadenken voordat je een snotje in je mond wilt stoppen

02-09-2021

Marc ter Horst was op school goed in Nederlands en aardrijkskunde. Hij las al veel en dat is nooit veranderd. Hij las vooral boeken over de aarde, de evolutie en het heelal. In 2000 begon hij ook met schoolboeken schrijven voor aardrijkskunde, natuur en taal. Nu brengt hij kinderboeken uit zoals Palmen op de Noordpool en zijn recente boek Viruswereld.

Iedereen kent wel een virus of een bacterie. Maar wat zijn dat nu eigenlijk? Behalve dat je er ook goed ziek van kan worden, zijn er ook een heleboel heel nuttig! In dit boek ga je een heuse reis maken van een virusdeeltje tot aan jouw eigen immuunsysteem. Je leest over hoe een virus of bacterie ontstaat en wat het precies doet. Het boek leert je begrijpen wat een virus nu doet, hoe het verspreid wordt maar ook hoe het bestreden wordt.

Virussen en bacteriën

Het boek heeft een duidelijke kaft vol met virussen en bacteriën én in een heerlijke kleur van snot. De pagina’s zijn dik, wat een mooie en luxe uitstraling geeft en de inhoudsopgave is mooi opgemaakt. Leer meer over het kennismaken met een virus, hoe je lichaam reageert, wat je kunt doen om virussen dwars te zitten, maar ook over vaccinaties. Het zit vol met tekeningen; van kotsende mensen (Tyfus-Mary), Freddy Mercury (het verhaal over aids) tot snot (Respect voor de snotneus) maar ook over dieren als de vleermuis of een konijn. Achterin het boek zit ook nog een handig register, wil je nog iets nalezen over kinkhoest of incubatietijd.

“Je hebt dus mensen die heel veel anderen besmetten en mensen die niemand of bijna niemand besmetten.”

Humor

Eigenlijk komt alles wel aan bod in dit boek. Alle informatie is in hele duidelijke taal en met humor geschreven wat elk kind wel zal aanspreken en van elke bladzijde wel iets zal opsteken. Ik heb tijdens het lezen geen minpunt kunnen ontdekken, sterker nog: ik heb het met heel veel plezier gelezen!

Coronavirus

Dit boek gaat ook over het coronavirus en op zo’n manier geschreven dat het voor kinderen iets makkelijker te behappen is en te begrijpen. Maar dat ze ook de valkuilen leren herkennen zoals nepnieuws. Het is een boek waar je een mooie spreekbeurt over zou kunnen maken.

Nieuwsgierige kinderen

Dit boek is hét cadeau voor nieuwsgierige kinderen die meer willen weten over de wereld en hun lijf. De informatie zal blijven hangen en je kind zal beter begrijpen wat er in zijn/haar lijf gebeurt. Hou er wel rekening mee dat je kind nu veel kan vragen of iets kan gaan vertellen wat je zelf nog niet eens wist. Mocht je als ouder het boek ook interessant vinden, dan kun je deze zeker ook gaan lezen.