Recensie over Konijnentango: "Een ontdekkingsreis door een wonderlijke wereld"

19-12-2017
Konijnentangoheader

Met dit prentenboek betreed je een magische wereld vol verwondering, waarin niets is wat het lijkt…

Prentenboeken zonder tekst: je houdt ervan of je hebt er helemaal niets mee. Om heel eerlijk te zijn behoorde ik tot voor kort tot die laatste groep. Ik kon er meestal vrij weinig mee. Ja, plaatjes kijken natuurlijk, maar wat vertel je daar dan bij? Hoe pak je het ‘voorlezen’ van een dergelijk prentenboek aan? Ik vond het altijd nogal lastig en heb me er voor het gemak gewoon nooit in verdiept.

Verbaasd
Totdat het prachtige Konijnentango in de brievenbus lag. Als je wordt gevraagd een boek van Ingrid en Dieter Schubert (én Daan Remmerts de Vries!) te recenseren, zeg je uiteraard geen nee en weet je eigenlijk al van tevoren dat het hoe dan ook een goed boek gaat zijn. De verwachtingen waren dus hooggespannen en toen ik zag dat er geen tekst in het boek stond was ik eventjes verbaasd. Maar ja, die recensie moest er komen en het boek zag er zo mooi uit, het verdiende het om ‘gelezen’ te worden. Zo gezegd zo gedaan: met mijn oudste zoon van 6 kroop ik gezellig onder een dekentje en samen begonnen we aan een ontdekkingsreis door een wonderlijke wereld.

Een lust voor het oog
Dankzij de schitterende illustraties is Konijnentango een lust voor het oog. De illustraties, die steeds de helft van twee naast elkaar liggende pagina’s beslaan bevatten slecht een paar elementen waardoor ze heel overzichtelijk zijn. Door kleurgebruik en de gezichtsuitdrukkingen van de konijnen wordt precies duidelijk wat er gebeurt en ontstaat er als vanzelf een verhaal bij de tekeningen. Mijn zoon moest regelmatig lachen als hij weer een volgend plaatje onder ogen kreeg. Door het stellen van eenvoudige vragen als ‘wat gebeurt er nu?’ of ‘wat doet hij nou?’ kon ik hem gemakkelijk aansporen om zelf het verhaal in te vullen. Heel leuk en leerzaam!

Extra bijzonder
Wat het boek extra bijzonder maakt is het feit dat het aan twee kanten gelezen kan worden. Voor de illustraties is gebruikt gemaakt van een spiegeleffect en je leest het verhaal twee kanten op: van de ochtend tot de avond of van de avond tot de ochtend. Maar laat je niet foppen: alhoewel de tekeningen op het eerste gezicht elkaars evenbeeld lijken, zijn ze misschien toch niet helemaal gelijk...

Conclusie
Konijnentango is een prachtig vormgegeven en ontzettend origineel boek dat absoluut tot de verbeelding spreekt. Perfect om de fantasie te prikkelen en kinderen zelf aan het denken te zetten. Maak er samen je eigen verhaal van en verdwaal in een sprookjesachtige wereld waarin alles mogelijk is. Ik ben overtuigd: ook prentenboeken zónder tekst zijn het absoluut waard om gelezen te worden!