Circular Chefs Header

Circular chefs van Freke van Nimwegen is verantwoord én lekker!

28-02-2019

Wil jij klimaatverandering tegengaan, maar heb je geen idee welke keuzes je daarvoor het beste kunt maken? Dit boek laat zien dat een duurzamere levensstijl niet inhoudt dat je met drie truien in een hoekje hoeft te knabbelen op een onbespoten wortel. Circular chefs van Freke van Nimwegen geeft handvaten, inspiratie en schotelt je guilt-free klimaatvriendelijke gerechten voor. Verantwoord én lekker!

De circulaire economie

Een circulaire economie. Iedereen heeft het erover, maar wat is het precies? In tegenstelling tot een lineaire economie - waarin we van grondstoffen iets maken en deze na gebruik weggooien - laat de circulaire economie zich inspireren door de natuur. Het is een systeem waarin hergebruik van grondstoffen centraal staat. Het is holistisch en kijkt naar het geheel, waardoor er niets wordt verspild.

Verspillen is zonde

De feiten liegen niet; wereldwijd wordt een derde van het voedsel verspild. Sinds 2014 zet Instock daarom voedselverspilling op de kaart in hun drie restaurants in Amsterdam, Den Haag en Utrecht, en met hun foodtruck. Dat Instock nu met dit kookboek komt, past geheel in dezelfde (duurzame) lijn. De recepten in het boek zijn grotendeels geschreven door de chefs van Instock, aangevuld met recepten van andere bekende chefs, zoals Joris Bijdendijk en Estée Strooker.

Circular Chefs Image 2

1 - Kies voor plantaardig

In het boek leer je in vijf stappen koken op een manier die zo min mogelijk impact heeft op de planeet. De eerste stap is kiezen voor producten met een lage food-voetafdruk. Ofwel: vervang vlees en dierlijke producten zoveel mogelijk door plantaardig en kies voor biologische lokale groenten en fruit uit het oogstseizoen. Met de rode bietentortilla met kool en pesto van herfstige spruitjes of zomerse broccoli van Instock chef Sven van der Spek komt dat wel goed!

2 - Kies voor het onbeminde

Stap twee in het boek is kies voor het onbeminde, zoals koken met mannenvlees. Door onze hoge zuivelconsumptie creëren we als ‘bijproduct’ vele stiertjes, bokjes en leghaantjes. Ook bijvangst zoals schar en wijting, ongewenste dieren zoals Schipholgans en rivierkreeft, en imperfecte en onbewerkte producten zijn een goede keuze. Chef-kok Joris Bijdendijk maakte voor dit hoofdstuk bijvoorbeeld tartelette rendang van geitenbok.

Circular Chefs Image 1

3 - Van schil tot pit en van kop tot staart

In het derde hoofdstuk staat het optimaal benutten van producten centraal. Hiermee spaar je niet alleen het milieu, maar - bijkomend voordeel - het is ook nog eens goed voor je portemonnee. Naast recepten zoals coq au vin in druivenblad van Nel Schellekens (kop-tot-staart ambassadeur van het eerste-uur) en aardappelpuree met chips van de schillen van Estée Strooker, staan in dit hoofdstuk ook tien tips om voedselverspilling te voorkomen.

4 - Conserveer wat je over hebt

Stap vier is het langer houdbaar maken van voedsel door inmaken, pekelen en fermenteren, maar ook drogen en roken. Door voedsel te conserveren spaar je het milieu. Bovendien kun je erdoor het hele jaar van seizoensgroenten en fruit genieten. De conserveringstechnieken in het boek zijn heerlijk simpel uitgelegd. Je kunt er, afhankelijk van wat er bij jou in de groentemand bijna vergaat, gelijk mee aan de slag!

Circular Chefs Image 3

5 - Circulair binnen én buiten de keuken

In het laatste hoofdstuk staan handige tips die ervoor zorgen dat je zowel binnen als buiten de keuken kunt bouwen aan een eco-positief bestaan. Door bijvoorbeeld elektrisch te koken met groene stroom en met de fiets boodschappen te doen in plaats van met de auto. Ook hier weer veel handige tips om klimaatvriendelijke keuzes te maken.

Modern en verrassend

Je hoeft je in Circular chefs niet te verdiepen in biomassa, circulaire productiesystemen of kringlooplandbouw. Wel krijg je fijne tools en lekkere recepten toegereikt waarbij je betere keuzes kunt maken als het gaat om klimaatverandering. Het stappenplan helpt je goed op weg en de recepten zijn modern en verrassend. Het boek is wel maar ongeveer even groot is als mijn hand. Een letterlijk handformaat dus. Niet mooi; wél duurzaam!

Laura
Laura de Grave