Header easy peasy idee 1
Header easy peasy idee 1

Easy Peasy Mini van Claire van den Heuvel en Vera van Haren: makkelijke gezonde recepten in handzaam formaatje

17-03-2020

Claire van den Heuvel en Vera van Haren schreven al eerder het boek Easy Peasy, een gezonde basis voor de allerkleinsten. Nu is het leuke, leerzame boek er in een handzamer formaatje: Easy Peasy Mini. Nog steeds met alle 80 recepten die ook in het eerste boek verschenen, de 7 food rules en uitleg over vetten, suikers en meer. In Easy Peasy Mini vind je adviezen, eenvoudige eetregels, leuke tips en lekkere alternatieven. Het boek staat vol leuke recepten voor mama en kind die niet alleen gezond, maar ook voedzaam, smaakvol en gemakkelijk te maken zijn. Easy Peasy, toch?

De ultieme test

Zelf heb ik geen kinderen, maar gelukkig wel een leuk nichtje en een klein neefje. Tijd om de recepten uit het boek te testen tijdens een dagje oppassen. We starten de ochtend met een Happy Healthy havermoutpapje voor de kleine man, gezoet met een half banaantje en voor de nodige vetten wat lijnzaadolie. Het gaat erin als koek, meneer is happy. Ik heb met haar samen gekozen voor de rijstwafel met kipfilet, avocado, hummus en kiemen uit de sectie 'grote mensen'. Ook het drankje Pinkie drink is een succes bij haar.

Tips uit het boek

In het boek wordt afgeraden om baby's jonger dan 9 à 10 maanden brood te geven, maar ik weet dat mijn neefje thuis ook vaak brood krijgt en ik wil niet te veel veranderen. Wel besmeer ik de boterham extra met een smeersel uit het boek: eiersalade. Helaas gaat het groentepureetje er iets minder goed in. Voor mijn nichtje en mij maak ik een lekker broodje: de Easy Peasy Tostipita, met kaas, zoete paprika en tomaat. Mijn nichtje moet er even aan wennen, maar gelukkig smikkelt ze er goed van. Ze vraagt weer om een roze drankje en, omdat het natuurlijk altijd dolle pret is bij tante Anne, maak ik het met liefde. Zeker als ik die blije oogjes zie als ik het kom brengen. In de middag vraagt mijn nichtje om iets lekkers. Ik zet worteltjes, komkommer en een kruidendip van pagina 133 voor haar neer die ze onder het kleuren al zingend op eet.

Dubbele uitdaging

Bij het avondeten sta ik wel voor een uitdaging, want hun oom lust niet alles. Een dubbele uitdaging dus om iets te vinden wat we alle drie, mijn neefje erbuiten gelaten, lekker vinden. Voor mijn neefje is het gelukkig wel Easy Peasy: ik ga voor groentesaus met zalm en speltpasta. De zalm die ik overhoud gebruik ik morgen voor mijn eigen lunch. Voor mijn nichtje en onszelf ga ik voor een feestelijk gerecht: broodjes 100% bioburger en ik maak er ook nog zoete aardappelfrietjes bij. De suikervrije ketchup is een hit voor zowel mijn nichtje als voor oom Mark. We sluiten de maaltijd af met een lekker toetje: regenboog-fruitmandjes. Lekker, gezond en super makkelijk.

Easy Peasy en lekker, ook voor tantes en ooms

Al met al waren de recepten die ik uitgekozen heb een succes bij de kleintjes en stiekem ook bij de grote mensen. Dat vind ik ook meteen het fijnst aan dit boek: je kan echt samen met elkaar eten, zonder voor ieder kindje en ook nog eens voor de volwassenen iets anders te hoeven maken. Het boek probeert je bij te brengen dat je zoveel mogelijk verschillende smaken moet introduceren bij je kind. Daarnaast streeft Easy Peasy naar genoeg gezonde maaltijdkeuzes voor jou en je kleintje. Ook kun je gemakkelijk variëren met de recepten. Tenslotte vind je in het begin van het boek gezonde recepten voor zwangere vrouwen, waar groene drankjes en salades tussen staan die ook voor tantes (en ooms) erg lekker en gezond zijn.

Anneheader
Anne Veenstra