Food Futures Header

Food Futures van Chloé Rutzerveld biedt nieuwe inzichten in de voedselproductie

25-02-2019

Over ongeveer elf jaar is de wereldpopulatie gegroeid van 7,6 naar 8,6 biljoen. In 2050 zijn we met 9,8 biljoen en in 2100 staat het geschatte aantal op 11,2 biljoen. “Hoe gaan we onze voedselproductie zo organiseren dat al die mensen kunnen blijven eten?” is de grote hamvraag. Chloé Rutzerveld biedt met haar Engelstalige boek Food Futures een glimp in de mogelijkheden van de toekomst.

Eetbare groei

De voorkant van het boek beeldt de eerste mogelijkheid af, die Chloé voor haar afstudeerproject ontwierp: een 3D geprint eetbaar ecosysteem, dat zij ‘Edible Growth’ noemt. Een eetbare brooddeeg bal waaruit - vijf dagen nadat hij geprint is - paddenstoelen en cressen groeien. Interessant, omdat Rutzerveld hiermee laat zien dat hightech eten niet per se kunstmatig en onnatuurlijk hoeft te zijn, maar juist natuurlijke groei kan ondersteunen en nieuwe, spannende duurzame voedselinnovaties kan brengen.

Food Futures Image 2

Mogelijke toekomstvisies

Na ‘Edible Growth’ bevraagt en onderzoekt Chloé nog vijf nieuwe voedseltechnologieën en vertaalt zij multidisciplinair onderzoek naar verschillende toekomstscenario’s, beschreven in de hoofdstukken "Het koken met groeirecepten in plaats van met ingrediënten", “een moderne plantaardige versie van de Nederlandse stroopwafel”, "een nieuw eet-systeem waarbij we voedselverspilling in het lichaam kunnen oplossen”, "het eten van muizen" en "menselijk kweekvlees".

Food Futures Image 3

Voor wie?

Dit boek is niet geschikt voor mensen die houden van lekker traditioneel eten, en ook vegetariërs kunnen het boek na hoofdstuk vijf en zes beter dicht slaan. Wel is het een aanrader voor open-minded mensen en iedereen die geïnteresseerd is in voedsel innovatie en veranderingen van voedselsystemen. Ieder hoofdstuk bevat DIY-experimenten of recepten, waarmee Chloé ons ‘toekomst eten’ wat concreter maakt. De illustraties van Lisa den Teuling zijn mooi en verduidelijkend.

Receptuur

Food Futures is provocatief, brutaal en speels. Chloé Rutzerveld trapt heel dapper keukenkastdeuren open die anderen liever achter slot en grendel houden. Daarnaast biedt ze nieuwe inzichten als het gaat om efficiënte, gezonde en duurzame voedselproductie. De recepten zijn anders dan die uit een gemiddeld kookboek; denk muizenlever parfait-bonbons en instructies voor DIY gekweekt vlees. Waarschijnlijk heb je veel ingrediënten van recepten niet binnen handbereik. Maar ja, wie weet in de toekomst wel.

Laura
Laura de Grave