Danny
Danny

Met Gourmetpret van Danny Jansen krijg je zin om aan de slag te gaan

06-11-2019

Dat gourmetten meer kan zijn dan vlees op de plaat en eten maar, laat Danny Jansen zien in Gourmetpret met Danny. Er staan 75 recepten in het boek, die je gourmetavond meer bijzonder en gevarieerder maken. Alle recepten kan je eerst voorbereiden, zodat je niet tijdens het gourmetten nog druk in de keuken bezig bent. Aanrader voor de feestweken!

Gourmet en culinair gaan prima samen

Gourmetpret met Danny is verdeeld in verschillende handige hoofdstukken; vlees, vis, culinair, toetjes en kinderen. En wat ik ook heel fijn vind, een eigen vegetarisch hoofdstuk. Je hoeft niet tussen de recepten te speuren over er ook nog iets is zonder vlees of vis. Gourmetten en vega gaat prima samen bewijst Danny. In het culinaire hoofdstuk, gourmetten met sterren, staan gerechten met meer exclusieve producten, bijzonder voor de feestdagen. Achterin staan hoofdstukken over salades, sausen en basisrecepten, een handige toevoeging.

Een voorbeeld uit het boek wat ik zelf erg leuk vond zijn de mini Teriyakiburgers; Danny legt uit met welke ingrediënten je het gehakt kunt kneden om het op smaak te maken en hoe je er vervolgens kleine burgertjes van maakt. Deze kan je vast op tafel zetten samen met de garnituren die ook in het recept staan. De broodjes kunnen in de oven worden afgebakken. Dit kun je allemaal van te voren al maken, zodat iedereen aan tafel zelf aan de slag kan op de bakplaat en jij er gezellig bij kunt blijven zitten en mee kunt genieten.

Wil je wat anders dan de standaard vlees en vis dan is er ook nog een culinair hoofdstuk, gourmetten met sterren. Hierin staan gerechten met meer exclusieve producten zoals coquilles met zee-groenten, eendenborst met hoisinsaus, kreeft en een Saint-Tropez-vispannetje. Dit geeft gourmetten met de feestdagen een chiquer tintje.

Toetjes op de plaat

Ook de toetjes kunnen de plaat op. Pancakes, crêpes, spekkoek en zelfs een snelle meringue pie, het kan allemaal. Met verschillende ingrediënten en sausjes worden de toetjes ook een feest. Van te voren kan het beslag al klaargemaakt worden en eventueel het fruit worden toegevoegd of worden schoongemaakt. Alles kan de tafel op en iederen kan in zijn eigen pannetje een dessert maken. Hoe leuk!

Uit de kast met de gourmet pan

Het is een vrolijk boek, wat helemaal past bij TV-kok Danny Jansen. Duidelijke en heldere foto’s van de gerechtjes op gezellig gedekte tafels. Je krijgt zin om aan de slag te gaan. Om te gourmetten hoef je niet te wachten tot de feestdagen, het kan het hele jaar door. Met dit kookboek bij de hand kan je de gourmetpan elke dag wel op tafel zetten!