Bijdendijk
Bijdendijk

Bijdendijk leest als een jongensdroom die je kunt namaken in avontuurlijke recepten

07-11-2019

De cover van Bijdendijk is een mooi beeld: de Amsterdamse sterrenchef Joris Bijdendijk, zittend op de vloer voor zijn slow cooking AGA-fornuis, met op zijn schoot een Macbook en naast hem een stapel klassieke Franse kookboeken, waaronder die van Escoffier en Julia Child. Het beeld zegt gelijk alles over de inhoud van het kookboek. Het boek is toegankelijk, van een sterrenchef voor jou thuis. De recepten zijn modern, hebben een klassiek Franse basis en zijn hoofdzakelijk gemaakt met Hollandse producten.

Drie delen

Dit bijna 400 pagina dikke boek is opgedeeld in drie delen. In ‘de bron’ neemt Joris je mee naar de boerderij van zijn familie in de Ardennen, waar hij als jonge knul de waarde van goede producten leerde kennen. In ‘de leerschool’ cross je onder andere met hem in zijn tweedehands Peugeot naar Frankrijk, waar hij het tot souschef wist te schoppen bij de gebroeders Pourcel van sterrenrestaurant Le Jardin des Sens. In ‘de missie’ zie je zijn visie bij zijn Nederlandse restaurant Rijks - laten zien welke rijkdom aan producten we in de Lage Landen hebben.

Een jongensdroom

Het boek leest als een jongensdroom, die je kunt namaken in avontuurlijke recepten. Van beekforel die Joris als jong jochie in de Ardennen viste en vervolgens met amandelen en roomboter bakte, tot oesters gegratineerd in champignons zoals hij ze in Frankrijk ooit maakte bij de Bocuse d’Or (een prestigieuze Franse wedstrijd) en tamme Hollandse duif in zoutkorst, die zijn zoektocht naar Hollandse producten in Nederland bij restaurant Rijks illustreert. De gerechten zijn van verschillende moeilijkheidsgraad, van snelle familiemaaltijden tot recepten waar wordt uitgepakt en je enige thuiskookervaring nodig hebt.

Aan de hand van Joris

‘Joris wilde bij ons in het restaurant meteen rennen, maar kreeg al snel in de gaten dat hij eerst moest leren lopen,’ zeggen sterrenchefs en leermeesters Jacques en Laurent Pourcel in het voorwoord. Het sympathieke van het boek is, dat Joris jou als lezer in dit boek aan zijn hand leert lopen wat hij zelf heeft geleerd. Bij de receptuur vertelt hij uitgebreid over het ontstaan van gerechten, over productkeuze, bereiding en smaak.

Hollandse producten en gerechten

Naast inspiratie voor nieuwe kooktechnieken en spannende smaakcombinaties, krijg ik van het boek heel veel zin om naar de groenteboer, kaasboer, slager en visboer te hollen en vervolgens met een boodschappentas vol Hollandse lekkernijen achter het fornuis te kruipen. Missie bereikt!

Laura
Laura de Grave