Header recensie echt eten pascale naessen

Echt eten van Pascale Naessens, wanneer eten weer puur en gezond wordt

11-11-2020

Pascale Naessens is de best verkopende auteur van België en is het boegbeeld geworden van pure en gezonde voeding. Ze is consulente in gezonde leefgewoonten en shiatsu-therapeute. Daarnaast schrijft ze voor tijdschriften over voeding waarvoor ze voedingsexperts van over de hele wereld interviewt. Maar ook haar andere boeken: Ketokuur, Echt eten en Nog eenvoudiger met 4 ingrediënten zijn stuk voor stuk successen!

Alle gerechten zijn stuk voor stuk puur, bijzonder en bestaan uit een handje vol ingrediënten. Ga je op avontuur met inktvis of ga je voor zoet met chocolade? In dit boek vind je alles voor eenvoudige maar smaakvolle ingrediënten. Pascale neemt je smaakpapillen mee naar een reis vol heerlijke zachte smaken die zijn weerga niet kent.

Een luxueus gevoel

Kookboeken met hardcover voelen voor mij altijd wat luxueuzer aan en dit boek dus ook. In het boek zijn mooie foto's verwerkt van een rustieke omgeving en gerechten die je laten watertanden. De opmaak is gedaan in bijzondere borden die zij ook nog eens zelfgemaakt heeft.

“Het gaat dus niet om minder eten of minder calorieën, maar om beter eten!”

Inzichten in alle ingrediënten en ook bewerkte voeding

De foto's geven een eerlijk en duidelijk beeld weer van hoe het gerecht eruit ziet zonder veel opsmuk. Het boek is ingedeeld in soepen, salades, lunch, diner, ontbijt en desserts. Je krijgt inzicht in koolhydraten, de ingrediënten en bewerkte voeding. Je ziet bij elk gerecht ook of het past in je Keto-dieet of niet. Zelfs gerechten die je wellicht niet snel zou maken (bijvoorbeeld rozenijs) houden je aandacht vast... en worden een “wellicht in de toekomst een keer” gerecht.

De soep was fluweelzacht

Ik heb het gerecht “Broccolisoep” gemaakt (blz. 18) met broccoli, knolselderij, halloumi en de crumble gemaakt van walnoten, parmezaan en peterselie. De werkwijze is makkelijk en kan eigenlijk niet mislukken. Zelf vond ik de soep fluweelzacht en ik zal hem zeker vaker klaar maken. Helaas vonden mijn zoon en man het niets. Groene soep vonden ze maar raar (voedsel barbaren zijn het!) en na één hapje waren ze er ook wel klaar mee. Broccoli hoort volgens hen gewoon als groente op het bord. De gebakken zalm (blz. 144) viel wel in goede aard. Zalm maar dan op een andere manier. Lekker met kokosmelk, zongedroogde tomaatjes en limoenblaadjes. Een combinatie die erg goed bij elkaar past.

Een klein minpuntje

Het enige “minpunt” wat ik vond, was dat je niet kon lezen of je de gerechten kon preppen of invriezen. Maar eerlijk is dat ook wel te verwaarlozen, dus wil het geen minpunt noemen, maar eerder een tip.

Dit is een bijzonder kookboek waar je veel kanten mee op kan. Voor ieder is er wat: vis, groente, vlees... Keuze genoeg. Ik ga dit boek zeker vaker pakken. Heerlijk voor wat anders dan de standaard groente, vlees en aardappelen. Koken zonder zakjes en pakjes, maar wel voedzaam en zeer gezond!