Kwallenpapenslakkenvlaheader

Kwallenpap en slakkenvla: “Korte rijmpjes om lekker bij te griezelen.”

19-09-2017

Ja: wéér een nieuw boek van Marianne Busser en Ron Schröder en ja: het is wéér raak! Je zou denken dat de inspiratie van dit onnavolgbare schrijversechtpaar een keer opraakt, maar niets blijkt minder waar. Ook voor de Kinderboekenweek 2017 hebben ze weer een geweldig leuk boek uit hun pen weten te toveren boordevol griezelige, maar ook grappige rijmpjes voor kinderen vanaf 4 jaar.

Roze krokodillen en monsters
Wie het boek opent wordt allereerst getrakteerd op een geweldige illustratie van Mark Jansen die met zijn kleurrijke en fantasievolle tekeningen de schrijfsels van Ron en Marianne perfect tot leven weet te brengen. Roze krokodillen, eenogige monsters, heksen en vampiers: allemaal zijn ze te bewonderen. Let vooral even op de schitterende illustratie van een tijger op de laatste pagina’s: de grote kat spat werkelijk van het papier, je ogen worden er als vanzelf naartoe getrokken. Prachtig gedaan!

Spookachtige rijmpjes
En dan de tekst: korte rijmpjes in begrijpelijke taal om lekker bij te griezelen. Niet allemaal geschreven in hetzelfde ritme, maar wel allemaal heel fijn leesbaar en af en toe lekker gek. Wat te denken van een heuse griezelschool, waar de juf ’s ochtends meteen twee spinnen in je nek zet? Of een griezelrestaurant waar pissenbeddenjus en slakkenvla op het menu staan. Versjes met een spookachtige ondertoon, maar door deze komische noot zeker niet té spannend voor jonge kinderen. Een fijne en veilige kennismaking met het fenomeen griezelen.

Griezelig gezellig
Of Kwallenpap en slakkenvla een aanrader is om voor te lezen voor het slapen gaan, dat laat ik aan jullie zelf over. Maar een aanrader, dat is het zeker! Het is ook een erg fijn boek voor in de klas. Heb je nog even een momentje tijd of is er tussendoor even wat afwisseling nodig, dan hebben de rijmpjes in het boek de perfecte lengte voor een paar griezelig gezellig minuutjes. Een ontzettend leuk boek om ook met de jongsten de Kinderboekenweek te vieren!

Lees meer over de Kinderboekenweek 2017 op deze pagina.