Lekker Beter 2

Recensie Lekker beter: voor ieder wat wils

Dat er steeds meer interesse voor kookboeken is vind ik alleen maar leuk. De variatie aan kookboeken kan mij niet groot genoeg zijn. We zijn allemaal anders, we eten op verschillende momenten van de dag en dus is het fijn dat er voor ieder wat wils te krijgen is. Ik vind het ideaal dat ik in het ene boek kan lezen hoe ik lekker uit de bocht kan vliegen met over the top zoetigheid of een dikke vette hamburger en in het andere boek juist alles te weten kom over 100% vegan of iets lekker gezonds. Ik probeer zoveel mogelijk uit, sta open voor nieuwe smaken en laat me graag informeren.

Recensie Lekker beter: voor ieder wat wills

Kookadvies van twee pro’s
Nu is er dus het ‘Lekker beter’ boek van topkok Ramon Beuk en en huisarts Rutger Verhoeff. Een interessante combinatie want Ramon weet alles van lekker eten en Rutger weet wat dat lekkere eten met je lijf doet. Ze kwamen samen omdat -en doordat- Ramon meer doet dan in de keuken staan en Rutger verder kijkt dan zijn spreekuur.
We kennen de slogan ‘ieder pondje gaat door het mondje’ en we voelen op onze klompen aan dat wanneer je ‘slecht’ eet dat effect heeft op je gezondheid en hoe je je voelt. Hoe het precies zit, daar leren en lezen over in dit kookboek: je bepaalt zelf wat je eet maar het is fijn om daar meer over te weten en direct kookadvies te krijgen van deze twee pro’s.

Lekker eten en goed presteren
Het boek is ingedeeld naar de verschillende prestaties die je overdag levert en dat zijn er, volgens de auteurs, grofweg zes: denkwerk, krachtsport, duursport, lekker slapen, totaal fit en comfortfood. Bij de recepten staan oa de voedingswaarden, tips en uitleg van de schrijvers zelf en smakelijke foto’s. Her en der zijn ook vitamines en mineralen vermeld. Bij de gerechten staat of het bijvoorbeeld om een ‘vieruurtje’, een ‘tussengerechtje’ of ‘om wakker worden’ gaat. In het laatste hoofdstuk, het comfortfood, staat dat niet, omdat zondigen ook heel gezond is en dat is niet aan één bepaald moment van de dag gekoppeld.

Een klik tussen Ramon en Rutger
De mannen kwamen elkaar tegen tijdens een radiointerview, hadden een klik en besloten na afloop nog even nader kennis te maken onder het genot van -jawel- een biertje met bitterballen. Geen man over boord: in het hoofdstuk ‘lekker slapen’ vind je een recept voor ‘na het stappen’: banaan uit het pannetje, voorzien van een conversatie tussen Ramon en Rutger tijdens zo’n stapavondje.

Opdat je weet wat je eet!
‘Lekker beter’ ga je van a tot z lezen. Er staat veel bruikbare informatie in en Ramon en Rutger hebben hun kennis optimaal benut bij het maken van dit boek. Dat ze bij het samenstellen veel lol hebben gehad lees je tussen de regels door. Ik ben met dit ‘Lekker beter’ boek in ieder geval weer zoveel meer te weten gekomen. De slogan is wat mij betreft dan ook: ‘opdat je weet wat je eet!’.