Header recensie eloise van oranje learning by doing chickslovefood

Studeren, op jezelf wonen en jezelf zijn: Eloise van Oranje laat met Learning by doing zien hoe zij het doet

15-11-2021
3 min

Een leven in de spotlights is ze wel gewend, maar toen gravin Eloise van Oranje op haar achttiende haar Instagram openbaar maakte kwam daar nog een nieuwe laag bij. De negentienjarige deelt dagelijks haar favoriete kiekjes, tips en puur wie ze als persoon is. In Learning by doing neemt ze je een stapje verder mee in haar leven. Hoe is het om op je eigen benen te moeten staan?

Je kent haar van Koningsdag en als dochter van prins Constantijn en prinses Laurentien, maar Eloise is zoveel meer dan dat perfecte plaatje. In Learning by doing geeft ze een kijkje in haar leven als chaotische student. Nu ze in Amsterdam woont, om daar aan de Hotelschool te studeren, is haar leven drastisch veranderd. Op haar Instagram deelt ze natuurlijk al veel van haar leven maar nu gaat ze veel meer in op de onzekerheden die zij iedere dag heeft. Naast haar verhaal geeft ze ook fashiontips. Waar kun je het beste triften in Amsterdam? Hoe krijg je een eigen stijl en hoe own je die echt?

The Elo way

Het boek is opgedeeld in vier hoofstukken: het studentenleven, vintage kleding, look & feel en food. Het eerste hoofdstuk voelt een beetje als een biografisch stukje omdat ze hierin uitgebreid in gaat op haar verleden vol verhuizingen. Waar Learning by doing zich onderscheidt van een biografie is alle tips die Eloise de lezer mee geeft. Ze laat moodboards zien tot een Q&A waarin ze vragen van haar volgers beantwoordt. Deze stijl blijft het hele boek doorgaan. Zo geeft ze in hoofdstuk twee een stappenplan om je eigen kleding te verkopen en tipt ze in look & feel een aantal body positivity accounts. Het is allemaal heel luchtig geschreven en het voelt alsof een vriendin tegen je praat.

Foodies

De helft van dit boek bestaat uit de favoriete recepten van Elo. Samen met Chickslovefood maakte ze deze heerlijke gerechten. De gerechten zijn opgedeeld in ontbijt, lunch, borrel, diner en familierecepten. De recepten zijn erg makkelijk en studentproof. Als je opzoek bent naar een heel verrassende maaltijd, dan ga je die in dit boek niet vinden. Recepten die terugkomen zijn een peanutbutter & jelly tosti, gepimpte insant noedels en orzo uit de oven.

Family first

De ‘gewone’ recepten zijn allemaal heerlijk en makkelijk te bereiden, maar waar dit hoofdstuk enorm in uitblinkt zijn de familierecepten. De Zweedse balletjes van Constantijn schijnen fantastisch te zijn en je likt je vingers af bij de nachoschotel van broertje Claus. Omdat familie zo belangrijk is voor Eloise, is het dubbel zo leuk dat ze deze recepten ook heeft opgenomen in haar boek. Het voegt iets unieks toe en iets dat de andere recepten minder hebben.

Learning by doing is perfect voor jongeren die net gaan studeren, al studeren of als je Eloise beter wil leren kennen. Ze geeft een goed beeld van hoe het is om op eigen benen te staan en hoe je van jezelf kunt gaan houden. Met als toevoeging de makkelijke recepten, lijkt het mij onmogelijk dat je hiermee de mist in kan gaan!