Header nice girls dont speak up
Header nice girls dont speak up

Nice girls don’t speak up van Lois P. Frankel dompelt je in de juiste hoeveelheid women empowerment

Door: Reina Zenden
24-03-2021
3 min

Na de bestseller Nice girls don’t get the corner office introduceert Lois P. Frankel haar gloednieuwe boek: Nice girls don’t speak up. Het tweede boek vol women empowerment dat laat zien hoe jij op de meest effectieve manier kunt communiceren. Vind jij het lastig om grote groepen jouw mening te geven of om krachtig te communiceren? Na het lezen van dit boek niet meer!

In het eerste deel van de serie lag de focus op de fouten die vrouwen nog wel eens willen maken op het gebied van hun carrière. Het meisjesgedrag moesten we achter ons laten om een professionele zakenvrouw te worden. In Nice girls don’t speak up laat Frankel zien hoe je zichtbaarheid en waardering krijgt. Met vijfentwintig jaar praktijkervaring zorgt de schrijfster ervoor dat jij je carrière in eigen handen neemt en dat je leert hoe je het beste kunt communiceren.

Persoonlijke touch

Door de vlotte schrijfstijl en korte hoofdstukken lees je in sneltreinvaart het hele boek uit. De korte hoofdstukken maken de onderwerpen behapbaar en overzichtelijk. Omdat Frankel heel erg vanuit haar eigen ervaringen en voorbeelden schrijft, voelt het echt als een persoonlijk boek. Er staat veel informatie in, maar je hebt niet het idee dat je overspoeld wordt met literaire teksten. De perfecte combinatie van informatie, voorbeelden, tips en persoonlijk advies, dus!

“Dat is wat het betekent om een lief meisje te zijn. Iemand die andermans behoefte altijd boven die van zichzelf plaatst, die meent niet dezelfde rechten te hebben als ieder ander en die al het mogelijke doet om maar niet voor bitch te worden uitgemaakt.”

Meisjesgedrag

Net zoals bij Nice girls don’t get the corner office staat ook bij Nice girls don’t speak up het lieve meisje centraal. Waarom heb jij niks gezegd tijdens die vergadering? Of waarom heb je de taak van iemand anders overgenomen alleen omdat je niet wilde zeuren? Waarschijnlijk om andere te pleasen. Om de juiste en gedurfde keuzes tijdens je carrière te maken is communicatie een belangrijk onderdeel. Je leert om sterker in je schoenen te staan.

Iemand zoals jij en ik

Iedere les of tip is gekoppeld aan een praktijkvoorbeeld. Van vrouwen waar Frankel mee heeft gewerkt of heeft gecoacht tot vrouwen uit haar eigen omgeving. Deze praktijkvoorbeelden maken het voor jezelf herkenbaar. Bij ieder praktijkvoorbeeld legt Frankel uit hoe je dan wel zou kunnen communiceren of geeft ze tips hoe je de situatie kunt aanpakken. Je zou het boek bijna kunnen zien als een doe-boek, want bijna iedere situatie waar jij zelf tegenaan loopt wordt benoemd in het boek. Bovendien geeft de auteur je meteen de juiste tips om mee aan de slag te gaan.

Voor iedere vrouw

Daarbij is het boek handig opgedeeld in hoofdstukken, waardoor je zelf kunt kiezen waar je aan wil werken. Natuurlijk is het leuk om het boek van begin tot eind te lezen, maar voor iedereen liggen leerpunten net weer ergens anders. Van verschillende bedrijven tot aan verschillende functies, iedere vrouw zal zich zeker in een aantal voorbeelden herkennen. Je hoeft echt geen CEO van een bedrijf te zijn om het lastig te vinden om voor jezelf op te komen. Nice girls don’t speak up geeft je de beste tips om op verschillende situaties te reageren. Nu is het aan jou de taak om deze aan te pakken!

Reina Author Photo
Reina Zenden