Header met uitlijning
Header met uitlijning

Hannelore van Frank Krake: "Een indrukwekkend verhaal dat je niet in de koude kleren gaat zitten"

07-02-2020

Na het lezen van Hannelore van Frank Krake kan je alleen maar respect hebben voor Hannelore, dat ze haar verhaal heeft durven te vertellen en dat de auteur dat goed heeft weten te verwoorden.

Opgroeien in een sekte

Hannelore van Frank Krake gaat over Hannelore, die opgroeide in een sekte. Haar ouders en vele andere volgers waren zo geïndoctrineerd door Vrieswijk, hij noemde zichzelf de profeet, dat ze alles voor hem deden. Alles wat er in de gemeenschap gebeurde was voor Hannelore heel gewoon, omdat ze het leven buiten de gemeenschap niet kende. De regels werden steeds strenger, er gebeurden veel dingen die niet door de beugel konden en niemand kon elkaar vertrouwen omdat er altijd wel iemand was die je verraadde bij Vrieswijk. Wat je ook deed, de vreemdste straffen volgden.

Negen maanden voordat Hannelore achttien jaar werd, werd zij door een politieagent bevrijd uit de sekte. Toen ze bevrijd was, wilde Hannelore steeds terug, mede dankzij haar familie en haar latere man, begon ze te twijfelen of het allemaal wel klopte wat er haar was verteld, of dat het misschien anders zat. Dan begint het gevecht om zichzelf in het 'echte' leven staande te houden en moet ze leren hoe zij zelf keuzes kan maken en hoe zij het verleden kan verwerken. Het gaat met vallen en opstaan, maar uiteindelijk is het haar gelukt om een 'normaal' leven te leiden en hoopt ze dat anderen, die nog in een sekte zitten, ook (ooit) een 'normaal' leven krijgen.

"Juist datgene wat ze hadden moeten doen, haar beschermen, hadden ze nagelaten."

Indrukwekkend

Hannelore van Frank Krake is een indrukwekkend verhaal dat je niet in de koude kleren gaat zitten. Geregeld vraag je je af hoe het kan dat mensen zich zo laten beïnvloeden, dat ze zelfs niet meer aan hun eigen kinderen dachten en waarom er niet eerder werd ingegrepen. Gelukkig krijg je op die vragen antwoorden in het boek, maar het blijft, als buitenstaande, heel onwerkelijk dat het kan gebeuren en dat het ook in je eigen buurt kan afspelen. Het is alleen daarom al goed dat Hannelore haar verhaal heeft verteld en dat Frank Krake de taak op zich heeft genomen om dit boek te schrijven. Tijdens het lezen kan je merken dat de auteur heel veel onderzoek heeft gedaan, dat hij niet alleen het verhaal van Hannelore, maar ook van anderen erin heeft verwerkt.

Net zoals de twee vorige boeken van de auteur, is ook dit boek heel mooi vormgegeven en voorzien van foto's.

Iedereen zou dit boek moeten lezen

Conclusie: iedereen zou Hannelore van Frank Krake moeten lezen zodat men weet hoe ernstig een sekte kan zijn, dat het meestal niet onschuldig is, maar dat er vaak ernstige misdrijven onder de noemer van bijvoorbeeld God worden gepleegd. Het is schrikbarend dat er in Nederland op de dag van vandaag nog zoveel sektes zijn. Het is aan te raden om een doos tissues bij de hand te houden, want er zitten een paar emotionele momenten in.