Header recensie het leugenachtige leven van volwassenen

Het leugenachtige leven van volwassenen: Een boek vol herkenning

05-10-2020

Elena Ferrante heeft zich zo goed ingeleefd in het leven van een pubermeisje, dat menig meisje én vrouw zich zal herkennen in de hoofdpersoon. Het leugenachtige leven van volwassenen van Elena Ferrante wordt verfilmd en is vanaf 2021 te zien als Netflix-serie. De oorspronkelijke titel van het Italiaanse boek is 'La vita bugiarda degli adulti'.

De leugens van volwassenen

Giovanna leidt tot haar dertiende jaar een perfect leven. Ze wordt aanbeden door haar beide ouders, heeft een heerlijke jeugd en twee geweldige vriendinnen. Totdat ze op een dag haar vader, die niet door heeft dat ze meeluistert, tegen haar moeder hoort fluisteren dat Giovanna steeds meer op zijn zus Vittoria gaat lijken. Dat is niet iets om trots op te zijn. Het is een opmerking die haar onzeker maakt over haar uiterlijk en over wie ze is. Ze gaat uiteindelijk op bezoek bij haar tante die haar haar waarheid vertelt over haar ouders en wat er in het verleden is gebeurd. Na dat bezoek aan haar tante moet ze balanceren tussen haar trouw aan haar ouders en haar tante die alleen maar kwaad kan spreken over haar ouders. Vanaf dat moment gebeurt er van alles in het leven van Giovanna en haar ouders. Giovanna krijgt door dat volwassenen niet altijd even eerlijk zijn en gaat zich daardoor anders gedragen. Ze komt met steeds meer vragen te zitten zoals: 'Waardoor veranderden zij in beesten van het minst betrouwbare soort, erger dan reptielen?' Daarnaast worstelt ze ook met de puberteit en alles wat daarbij komt kijken.

“Leugens, leugens, volwassenen verbieden ze en ondertussen vertellen ze er zelf een heleboel.”

Herkenning in Giovanna

Elena Ferrante heeft zich in Het leugenachtige leven van volwassenen heel erg goed weten in te leven in diverse personen zoals Giovanna en tante Vittoria. Je krijgt het gevoel dat dit een autobiografische roman is, want het lijkt alsof de auteur heeft meegemaakt wat Giovanna meemaakt. Het eerste hoofdstuk hakt er gelijk in. Het raakt je meteen waardoor je alleen nog maar verder wil lezen om te weten hoe het verder gaat, hoe het zal aflopen, wie de waarheid spreekt en hoe het precies zit met een bepaald sieraad. Heel veel meisjes en vrouwen zullen zich herkennen in het personage van Giovanna; de onzekerheid over je uiterlijk, de schok van de ontdekking dat volwassenen niet altijd even eerlijk zijn, schuldgevoelens over gedane zaken en de zoektocht naar jezelf.

Hopelijk een vervolg

Het leugenachtige leven van volwassenen van Elena Ferrante houdt veel lezers een spiegel voor. Het verhaal laat zien wat leugens met mensen kan doen en hoe kinderen kunnen reageren als ze een 'misplaatste' opmerking horen van hun ouders over henzelf, maar ook wat voor effect dat kan hebben op kinderen. Na het lezen van dit boek hoop je dat er een vervolg komt, omdat je wil weten hoe het verder gaat met Giovanna en hoe ze haar leven verder zal invullen. Giovanna is een meisje dat je tijdens het lezen al in je hart hebt gesloten, ondanks dat ze af en toe foute keuzes maakt.