De Antwoorden Op De Grote Vragen Header

De antwoorden op de grote vragen van Stephen Hawking maakt ons allemaal een beetje slimmer

07-02-2019

De antwoorden op de grote vragen is één van de projecten waar Stephen Hawking voor zijn overlijden aan werkte. Het was zijn idee om zijn laatste artikelen te bundelen tot een boek. De vragen die in het boek worden behandeld, werden vaak aan hem gesteld door geleerden, tech-ondernemers, zakenlieden, politieke leiders en het grote publiek. Vlak voor zijn dood werkte hij nog steeds aan de antwoorden. Het boek is voltooid in samenwerking met zijn academische collega’s, zijn familie en de Stephen Hawking Estate.

"Mensen hebben altijd antwoorden willen hebben op grote vragen."

Eerbetoon aan Hawking

Het voorwoord, de inleiding en nawoord zijn respectievelijk geschreven door Eddie Redmayne, de acteur die de rol van Hawking vertolkte in de film over zijn leven, zijn vriend professor Kip S. Thorne, en Hawkings dochter Lucy. Deze drie mensen gaven veel om hem en het maakt het daarom niet alleen een wetenschappelijk boek, maar ook een eerbetoon aan Hawking als mens. Zelf geeft Hawking ook een introductie over zijn leven, waarin hij praat over zijn jeugd, school, carrière, ziekte, vrouw, kinderen en zijn ontdekkingen. Hierdoor zie ik hem nu meer als een echt mens zoals jij en ik, dan alleen als de bijzonder slimmer wetenschapper die ver van ons afstaat.

Vereist concentratie

De antwoorden op de grote vragen is opgedeeld in hoofdstukken waarin Hawking vragen beantwoord zoals: Bestaat er een God? Hoe is alles begonnen? Wat zit er in een zwart gat? Zullen we overleven op aarde? Moeten we de ruimte koloniseren? Het ene hoofdstuk is makkelijker te begrijpen voor een leek zoals ik dan het andere. Mocht je ook een leek zijn, lees het dan vooral in een rustige omgeving zonder teveel afleiding. Ook heb ik niet gelezen als ik moe was, aangezien je je wel moet kunnen concentreren. Ik vind het een aanrader voor iedereen die zich meer in onze planeet, het heelal en de wetenschap wil verdiepen.

"De aarde is te klein voor ons aan het worden."

Schrijven met humor

Wat ik niet had verwacht, is dat Hawking met humor schrijft. Hij vindt de mensheid dom en laat dat ook regelmatig merken. Zijn schrijfstijl is soepel en hij legt alles duidelijk uit. Stephen Hawking behoort tot de slimste mensen die op aarde hebben geleefd. Ik ben blij dat hij zijn kennis met ons heeft willen delen in de vorm van boeken die geschreven zijn op een manier die iedereen kan begrijpen. Zo maakt hij ons allemaal een beetje slimmer.