Header nouri recensie
Header nouri recensie

Abdelhak Nouri, een onvervulde droom van Khalid Kasem is meeslepend omdat het drie boeken ineen zijn en dan ook nog eens non-fictie

22-05-2020

Interessante geschiedenis, aangrijpend, meedogenloos. Met die drie woorden zou ik ‘Nouri’ willen schetsen. De nummer 34 van Ajax raakte op 8 juli 2017 op een Oostenrijks voetbalveld in coma en is sinds kort uit zijn coma ontwaakt. Khalid Kasem doet er in Abdelhak Nouri, een onvervulde droom diepgaand verslag van.

Drie thema's

In het boek lees je onder andere een verhaal over hoe de familie Nouri in Nederland belandt. Dit gedeelte van het boek zorgt ervoor dat je een stukje interessante geschiedenis mee krijgt. De beschrijvingen van hoe de familie en vrienden Nouri live op tv ineen zien zakken, zorgt voor het aangrijpende gedeelte in het boek. Ook lees je over de manier waarop Ajax onder de verantwoordelijkheden probeert uit te komen, waardoor je ziet hoe meedogenloos de voetbalwereld soms kan zijn.

Verwevenheid

Ik vind het fascinerend hoe Kasem deze drie thema’s in zijn schrijversdebuut tot één boek heeft weten te smeden en ze ook nog eens ogenschijnlijk door elkaar laat lopen. Zo ben je bijna ooggetuige van het ineen zakken van Nouri waarin de stand van zaken letterlijk per seconde wordt weergegeven. Ook ben je met de opa van Nouri op reis om van Marokko naar Nederland te raken. Dan sta je opeens met de moeder van Nouri voor het eerst aan zijn IC-bed met alle slangen en snoeren die je je daarbij voor kunt stellen. En zo zit Edwin van der Sar in de familie huiskamer de boel aan elkaar te liegen om de kostenpost voor Ajax zo laag mogelijk te laten zijn.

Grote doelgroep

Die vermenging van de drie verhaallijnen maakt het boek voor veel meer mensen dan de voetballiefhebber of de Nouri-fan interessant. Hoewel dat verhaal op zich fantastisch is. Van dat veel te kleine jochie dat zich het veld op weet te lullen, Nouri’s vriendelijke inborst die Donny en Frenkie zo ver gebracht hebben. Maar het is ook zo razend boeiend om te lezen onder welke omstandigheden ‘gastarbeiders’ hier naar toe kwamen, al helemaal omdat dit verhaal opgetekend is vanuit de boezem van de migrantensamenleving. Het ‘spel’ dat gespeeld wordt om waarheid te vinden en die te verdraaien wordt door Khalid Kasem ook heel mooi neergezet. Nu is hij zelf advocaat en dat wekt bij mij de indruk dat dit boek op zich ook een steek in het ingewikkelde spel is, maar dat doet niets af aan de beschrijving van middelen die ingezet worden als advocaten met elkaar praten.

Drie boeken dus voor de prijs van één, met de extra dimensie dat het geen fictie is, zelfs geen waargebeurd verhaal in de verleden tijd. Nouri is sinds kort uit zijn coma ontwaakt en als de familie samen op zijn kamer voetbal kijkt, wordt er niet negatief over Ajax gesproken.

Header ik lees thuis

#Ikleesthuis

Veel mensen zitten op dit moment binnen, maar wat moet je met al deze tijd? Om de Nederlanders een hart onder de riem te steken, is het CPNB de campagne #ikleesthuis gestart. Zij willen proberen om (potentiële) lezers aan een mooie leeservaring met een boek te helpen. Boeken zorgen namelijk voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping. Vooral nu andere sociale en culturele activiteiten daar niet meer voor kunnen zorgen. En wij dragen graag ons steentje bij.

© Foto CPNB #ikleesthuis