Header recensie beginnen over het einde
Header recensie beginnen over het einde

Beginnen over het einde van Henk Blanken: een oproep voor waardig sterven

07-11-2019

Beginnen over het einde van Henk Blanken is een oproep als het ware. Waardig sterven in Nederland hoort een vanzelfsprekendheid te zijn. In principe heeft onze maatschappij alles goed geregeld. Behalve wanneer je dement bent. Artsen durven je niet te 'helpen' als je eenmaal niet meer begrijpt wat er gebeurt. Waarom is euthanasie bij dementie zo moeilijk?

Henk Blanken kreeg zelf in 2011 de diagnose Parkinson. Toen hij merkte dat Parkinsonpatiënten een grotere kans hebben op het krijgen van dementie, werd hij meteen bang voor het einde. Hij wil niet sterven op een moment dat hij zijn eigen familieleden niet meer herkent of vergeet hoe hij zijn eigen billen af moet vegen. Maar wanneer ben je dan klaar met leven? En waarom mag hij daar niet bij geholpen worden?

Doodgaan als dementiepatiënt

Doodgaan is geen onderwerp van alledag. Laat staan de manier waarop we doodgaan. Henk Blanken vindt dat we het daar wel over moeten hebben. In zijn boek bespreekt hij de ziekte dementie. Een ziekte waarbij we onszelf verliezen in vergetelheid. En hij bespreekt hoe het is om dood te gaan, als je dementie hebt. Hij legt alle feiten op tafel; van wanneer en waarom de euthanasiewet werd ingevoerd tot mensonwaardig sterven. Blanken serveert je de feiten op een dienblad, klaar voor jou om een mening over te vormen. Maar je kan bijna niet anders dan met hem mee gaan. Dit taboedoorbrekende boek laat je als lezer nadenken over je eigen leven en de manier waarop je wenst aan je einde te komen.

''Die dementerende mens wordt niet verdrietig van een euthanasiewet die zichzelf onderuithaalt. Een wet die de indruk wekt dat je - ook met dementie - kunt vastleggen hoe je zult sterven, maar die belofte in geen twintig jaar is nagekomen.''

Een scherpe pen

De chronologie van het boek leest heel prettig weg. De nodige achtergrondinformatie wordt gedeeld, zodat meningen die gedeeld worden goed onderbouwd zijn. Naast het gewoonweg benoemen van feiten weet Blanken een bepaalde emotie over te brengen die schuilgaat achter zijn ruwe gedachtes en opvattingen. De ontwetendheid over de toekomst brengt een angst met zich mee. Met zijn scherpe pen weet hij je te raken en die angst te laten voelen. De journalistieke aspecten uit zijn schrijfstijl die naar voren komen, maken het weer een echt boek van De Correspondent.

Laten we beginnen met praten

Beginnen over het einde is een aangrijpend boek, dat de overheid oproept tot herziening van de euthanasiewet en waarin eigen angsten voor de dood als dementiepatiënt naar voren komen. Laten we beginnen met praten over het einde en hoe we iedereen een waardig, zonder te lijden, einde kunnen bieden. Een boek voor iedereen.

Pics Art 09 05 02 58 44
Esmee Hendriks