Header de veelstemmigge man
Header de veelstemmigge man

De veelstemmige man van Ilja Leonard Pfeijffer: "Soms tot op het randje en de andere keer er ver overheen"

10-06-2020

De afgelopen paar jaren heeft Ilja Leonard Pfeijffer al meer dan veertig boeken uitgebracht. Pfeijffer weet keer op keer de mensen te shockeren, zo ook in zijn boek De veelstemmige man. Hij schrijft niet alleen boeken, maar ook volledige toneelstukken. In De veelstemmige man zijn al deze stukken terug te lezen, van Malpense tot De advocaat en van Noem het maar liefde tot Achter het huis.

Toneelwerken

De toneelwerken zijn geschreven zoals je van een toneelwerk kan verwachten. Het is in de vorm van een script die de toneelspelers ontvangen voor hun rol in de toneelstukken. Bij elke dialoog staat de naam van diegene die aan het spreken of aan het zingen is. Het zijn stukken die soms shockeren zoals gelijk in het eerste toneelstuk De eeuw van mijn dochter. Een andere keer gaan ze ver over het randje zoals in De advocaat en soms is het net op het randje zoals in Achter het huis. Het zijn spraakmakende toneelwerken. De werken laten zien hoe de werkelijkheid soms omwille van de liefde wordt verdraaid, vooral tegen het eind van het leven van een van de partners zoals bijvoorbeeld in Noem het maar liefde. De meeste toneelstukken gaan over liefde en zijn over het algemeen tijdloos, terwijl andere toneelwerken zoals Berlusconi een tijdsbeeld weergeven. Sommige toneelstukken laten zien dat roem maar vergankelijk is.

Actueel

Ilja Leonard Pfeijffer heeft zich goed weten in te leven in de personages die in zijn toneelwerken voorkomen. Hij weet mensen te shockeren, maar tegelijkertijd legt hij ook geregeld de vinger op de zere plek. Hij laat zien dat dingen soms anders zijn dan heden ten dage wordt voorgespiegeld. Dat heeft hij vooral in het toneelwerk Noem het maar liefde goed laten zien, waarbij het verleden anders blijkt te zijn dan in het heden wordt verwoord. Ook laat hij in het laatste toneelwerk zien hoe het er in de filmindustrie aan toe gaat. Het is een actueel onderwerp waar veel over te doen is geweest en nog steeds veel om te doen is. De auteur weet soms mensen in de war te brengen als ze toneelwerken zoals Blauwdruk voor een nog beter leven lezen, door twee personages bijna dezelfde naam te geven waardoor de lezer even begint te twijfelen als hij de dialoog van een van twee spelers leest als je even niet oplet.

Het is alleen jammer dat de twee toneelwerken in het Italiaans niet in het Nederlands erbij zijn geschreven, zodat diegenen die geen Italiaans spreken de toneelwerken ook kunnen lezen. En De advocaat is wel heel erg over het randje, vooral zoals De Neus spreekt. Je verwacht dan ook dat Achter het huis ver over het randje is, maar dat valt gelukkig mee. De auteur heeft het alleen gemoderniseerd, hij heeft de feiten net zoals hij dacht dat het gegaan zou kunnen zijn goed weten te verweven.

Shockerend, maar zeker een aanrader

De toneelwerken in De veelstemmige man van Ilja Leonard Pfeijffer zijn soms shockerend, zijn vaak op het randje, een enkele keer heel ver over het randje, maar is zeker een aanrader om te lezen. Na het lezen van dit boek wil je de toneelstukken bekijken in het theater.