Header 2
Header 2

Loethe Olthuis schreef Duurzaam handboek voor de luie tuinier, maar het is eigenlijk voor iedereen

13-05-2020

Wil je een duurzame tuin, maar klinkt dat als een ver-van-je-bed-show? Dat hoeft helemaal niet meer, dankzij Duurzaam handboek voor de luie tuinier van Loethe Olthuis. Het boek belooft je in tien stappen meer natuur, zowel voor de tuin als op je balkon. Wat wil je nog meer?

De stijl van het boek past perfect bij de inhoud. De frisse, leuke tekeningetjes van vogeltjes, plantjes en andere dingen die je in je tuin vindt, maken het boek speels. De schrijfstijl is eveneens heel prettig. Het is alsof Loethe het persoonlijk aan jou vertelt. Zo vertelt ze ook dingen vanuit haar eigen leven. Loethe wil af van de nette tuinen vol tegels en beton. Omdat we op die manier de aarde een beetje koeler maken en vogels, insecten en andere dieren weer een kans geven. En dat kun jij met dit boek thuis bereiken.

Tien stappen naar succes

In slechts tien stappen kan jij succesvol een duurzame tuin maken. Appeltje-eitje toch? Je hoeft – in mijn optiek – echt niet alle stappen van a tot z uit te voeren. Omdat er veel kleine tips in het boek staan kun je zo ook al zorgen voor een duurzamere tuin of balkon. Wil jij wel een regenton, maar geen eigen compost maken? Prima toch! Want je draagt wel je steentje bij. Nergens in het boek komt er een belerend toontje voorbij. Loethe geeft je niet het gevoel dat je het nu verkeerd doet; ze wil gewoon dat we het allemaal een beetje beter doen.

Zaaien en oogsten

Het fijne aan het boek is de volledigheid. Niet alleen legt Loethe uit hoe jouw tuin duurzamer wordt, maar ook alle verschillende planten worden uitgebreid besproken. Zowel de Latijnse naam, als de bloeiperiode en de plek waar de planten het liefste staan in verhouding tot de zon. En vergeet zeker niet het hoofdstuk over de smultuin. In dit hoofdstuk leer je hoe je heel makkelijk je eigen groenten en/of fruit kan telen. Blijkbaar kunnen groenten slechte en goede buren zijn. Dat betekent dat ze elkaar kunnen beschermen of juist infecteren met schimmels. Met een handig overzichtje weet je in één keer hoe jouw groenten gezond kunnen blijven.

Niet alleen als je lui bent

Laat je niet afschrikken door het woord ‘lui’, want dit boek past ook bij je als je druk bent of niet te veel in de tuin wil zijn, maar wel dat extra stukje natuur wenst. Het boek is compleet met de tien stappen, aangevuld met boeken, tijdschriften en internetsites voor meer informatie of plekken waar je je bloembollen en zaadjes kunt kopen. Als jij je tuin wilt aanpakken, dan moet je dit boek oppakken!