Hoe ouder hoe mooier header
Hoe ouder hoe mooier header

Hoe ouder hoe mooier: een boek dat laat zien dat het leven niet stopt na je vijftigste

02-03-2021

Hoe ouder hoe mooier van Isa Hoes & Medina Schuurman is bedoeld voor vrouwen vanaf vijftig jaar, maar is zeker ook geschikt voor wat jongere vrouwen. Het is een boek dat iedere vrouw vanaf die leeftijd zou moeten lezen omdat er waardevolle tips in staan en herkenbaar kan zijn. Eerder schreven Isa en Medina het boek Te lijf en I’M Leefboek. Een duo die de verwachtingen al eerder hebben waargemaakt.

Hoe ouder hoe mooier van Isa Hoes & Medina Schuurman laat zien dat je na je vijftigste levensjaar niet afschreven hoeft te worden. Dat je na je vijftigste ook volop in het leven kan staan. De auteurs vertellen over de overgang, waar dat mee gepaard kan gaan en hoe je daar doorheen kan komen. De auteurs vertellen over hun eigen ervaringen en waar zij baat bij hebben gehad. Ze zijn daar heel open en eerlijk in en laten met hun ervaringen zien dat de overgang niet altijd leuk is, dat ze ook hun momenten hadden. Ze zijn niet alleen zelf aan het woord, maar laten ook anderen aan het woord zoals bijvoorbeeld een gynaecoloog en een cardioloog. Daarnaast komen er ook een paar bekende vrouwen voorbij zoals Neelie Kroes en Lilianne Ploumen. Je krijgt tips hoe je gezonder kan gaan leven en tips om gewoontes te doorbreken zodat jouw tweede helft zo aangenaam mogelijk verloopt.

"Succesvol zijn betekent namelijk dat je bij een tegenslag weer opstaat en verdergaat in plaats van opgeeft."

Herkenbaar voor veel vrouwen

Wat zo mooi is aan Hoe ouder hoe mooier van Isa Hoes & Medina Schuurman is dat het voor veel vrouwen herkenbaar is. Niet alleen de auteurs zijn open en eerlijk, maar ook de personen die ze geïnterviewd hebben. Ze vertellen over hoe zij de overgang hebben ervaren en hoe zij nu in het leven staan. Veel vrouwen zullen zuchten van verlichting als ze lezen dat veel meer vrouwen wel eens extreem uit hun slof schieten tijdens de overgang. Het is ook mooi om te lezen dat de tweede helft van je leven ook mooi kan zijn en dat je niet uitgerangeerd bent. Dat geeft echt hoop voor de toekomst. Het is echt een eyeopener.

Sommige stukjes, en dan met name de stukjes over voeding en over gewoontes doorbreken, zouden ook door mannen gelezen kunnen worden. Je hebt echt wat aan de tips die worden gegeven zoals bijvoorbeeld opkomen voor jezelf bij je huisarts en de oefeningen die erin staan zijn heel goed te doen.

Je hebt er als vrouw echt wat aan

Hoe ouder hoe mooier van Isa Hoes & Medina Schuurman is een boek waar je wat aan hebt. Het boek geeft je hoop voor de toekomst en laat zien dat je na je vijftigste niet achter de geraniums hoeft te zitten. Maar ook dat je ook na die leeftijd en ver daarna, nog volop in het leven kan staan.