Header japan idee 2
Header japan idee 2

Japan in honderd kleine stukjes van Paulien Cornelisse: “Reis op een unieke manier door Japan en leer de cultuur op honderd verschillende manieren kennen”

25-06-2020

Zoals de titel van het boek Japan in honderd kleine stukjes al weggeeft, is het een boek gevuld met honderd grappige, leuke, gekke en onvoorstelbare weetjes over Japan. Japan heeft bij cabaretière en schrijfster Paulien Cornelisse een speciaal plekje in haar hart gekregen. Die liefde deelt ze nu met de lezers van haar boek, want na het lezen wil je het liefste gelijk het vliegtuig in stappen om naar Japan te gaan.

Verzameling over Japan

Voor alle reizigers, mensen die geïnteresseerd zijn in Japan en mensen die het leuk vinden om weg te dromen vanuit de luie stoel, is dit een perfect boek om te lezen. Paulien Cornelisse heeft jarenlang een verzameling over Japan bijgehouden. Voor de eerste keer is deze verzameling aan kennis nu openbaar. Al deze kennis heeft zij opgedaan toen ze voor haar reizen verbleef in Japan, onder andere voor het programma Tokidoki. Paulien Cornelisse laat je ervaren hoe het voelt om te houden van een land, de mensen, de bijbehorende cultuur en gewoonten.

“Ik heb het er wel eens geprobeerd, liften. Wat er gebeurde was dat ik door een aardige Japanner naar het dichtstbijzijnde treinstation werd gebracht. Mij werd duidelijk gemaakt: Kijk! Er bestaat in dit land vervoer waar iedereen gebruik van mag maken! Het heet een trein!”

Reisgids of toch niet?

Je kan het boek zien als een soort reisgids, maar dan net even anders. Er staan best wel wat tips en tricks in die je kan gebruiken wanneer je er ooit naartoe gaat. Daarnaast leer je ook heel wat verrassende dingen over de taal, gewoonten en ga zo maar door. Met dit boek zou je al een goed beeld hebben van het doen en laten van Japanners. Uiteraard heeft dit boek niet alle informatie die je nodig hebt voor zo’n verre reis, maar het is zeker weten een leuk cadeau voor iemand die er naartoe gaat.

Honderd hoofdstukken

Paulien Cornelisse springt van de hak op de tak als het gaat om de weetjes die in het boekje staan. Ze zijn niet gecategoriseerd per onderwerp, maar volgen elkaar simpelweg op. Ze zijn allemaal genummerd van één tot honderd dus het zijn in feite honderd korte hoofdstukjes. Je kan het zien als een opsomming van alles wat Paulien Cornelisse heeft gezien en meegemaakt, één grote, vermakelijke gedachtestroom over Japan die ze nu op papier heeft gezet voor ons.

Leuke illustraties

Alle informatie wordt vergezeld met eenvoudige, maar sfeervolle tekeningetjes die passen bij het feitje waar het bij is geplaatst. Het lijken op het eerste gezicht snelle schetsjes die Paulien Cornelisse zelf in een notitieboekje heeft gemaakt. Dit maakt het boek persoonlijk en leuk om doorheen te bladeren. Als je op een gegeven moment denkt: hé wat was dat leuke weetje ook alweer over de trein? Dan hoef je enkel te bladeren en te zoeken naar een schets van een trein.

Helaas snel uit

Paulien Cornelisse heeft haar verhalen met veel humor opgeschreven waardoor je gemakkelijk door het boek heen vliegt. Alles is beknopt beschreven, maar het is niet zo dat je dan informatie mist. Het is verre van langdradig dus je zal je niet vervelen met dit boek. Je hoeft het ook niet in één keer uit te lezen, maar het is lastig om dat niet te doen.

Foto profiel CMS
Tessa Beijnon