Header lang leve ons
Header lang leve ons

Lang leve ons van Claudia de Breij is een boek dat iedereen zou moeten lezen

Mag je dan helemaal niks meer zeggen in dit land? Moet al die kunst zo nodig van mijn belastingcenten? Claudia de Breij gaat in Lang leve ons op zoek naar wie eigenlijk willen zijn, omdat ze het allemaal niet meer snapt en met haar vele anderen die dat gevoel hebben. Op diverse belangrijke vragen die ze zichzelf stelt geeft ze antwoorden en gaat ze er diep op in.

Antwoorden op belangrijke vragen

Via haar boek heeft ze brieven geschreven aan onder andere de juf, waarin ze haar vertelt hoe ze haar bewondert en reageert op beweringen dat er geen meesters zijn volgens de diverse media. Ze haalt uit naar de politiek, hoe die het anders zouden kunnen doen. Ook naar de media haalt ze keihard uit, te vaak worden verkeerde termen gebruikt. Ze verbaast zich over hoe sommige dingen geregeld zijn en komt met oplossingen daarvoor. Ze bespreekt diverse taboes zoals de seksuele revolutie, dat die weer eens vernieuwd moet worden. In dit boek wordt niets of niemand gespaard, de auteur spaart ook zichzelf niet.

Houdt een spiegel voor

In Lang leve ons weet Claudia de Breij door middel van vragen en antwoorden, brieven en andere stukjes, goed haar mening weer te geven. Des te verder je leest, zo te meer je haar gelijk moet geven in vele dingen waarover ze schrijft. Het zijn onderwerpen waarover je met anderen gaat praten. Ze weet op alle vragen die ze zichzelf stelt hele duidelijke antwoorden te geven en komt vaak met geniale oplossingen voor diverse problemen binnen de politiek en hoe we met anderen om zouden moeten gaan. Claudia de Breij houdt de lezer en zichzelf een spiegel voor. Het klinkt misschien cliché, maar als Claudia over haar kinderen schrijft en hoe zij met oplossingen komen voor dingen, besef je je weer dat je veel van kinderen kan leren. En het zou natuurlijk geen boek van Claudia de Breij zijn zonder een beetje humor.

Lees dit boek

Dit boek zou iedereen, van rijk tot arm moeten lezen. Claudia de Breij laat met haar boek zien dat er vaak meerdere kanten aan een bepaalde mening zitten, ze komt met voorbeelden waarom dat zo is, hoe de regering het anders zou moeten doen en hoe we weer met elkaar om zouden kunnen gaan. Als de elite volks wil zijn, moet het volk maar elitair worden.