Header 2
Header 2

Mijn kind, mijn spiegel van Fleur van Groningen: "lessen van een kleine leermeester"

Door: Natasja Bijl
23-04-2020

Dat het krijgen van een baby en het moederschap een wirwar van emoties teweeg brengt, bewijst het boek Mijn kind, mijn spiegel van Fleur van Groningen. Hierin beschrijft ze haar eigen kinderwens, zwangerschap en het moeder- zijn op een zeer persoonlijke manier. Ze schrijft over alle twijfels, hobbels en onzekerheden die hierbij komen kijken. Dit relaas, dat vele malen verder gaat dan de gebruikelijke paplessen en tepelkloven, zal voor veel (aanstaande) moeders bijzonder veel herkenning oproepen, maar zeker ook een hart onder de riem steken.

Goudeerlijk

Veel vrouwen vragen zich weleens af of ze wel in staat zijn om voor een kindje te zorgen, een goede moeder te zijn en of hun kroost echt niets te kort zal komen. Dit soort vraagstukken worden alleen zelden gedeeld, waardoor sommige vrouwen misschien het idee hebben dat ze als enige niet op die roze wolk zitten. Wat dat betreft kan je als lezer je hart ophalen met dit goudeerlijke boek vol anekdotes. Bij Van Groningen komen de vragen en twijfels vooral voort uit haar eigen jeugd die onveilig en onstabiel was. Nu ze na vele zwangerschapspogingen op het punt staat moeder te worden, begint haar zoektocht naar hoe ze invulling wil geven aan die kersverse rol. Zou ze haar angsten kunnen overwinnen en onbezorgd kunnen genieten? Kan ze op haar intuïtie varen?

Moeder en kind

Zoals auteur Arthur Japin ooit zo treffend schreef: er worden tijdens een geboorte niet één maar twee nieuwe mensen geboren, een kind en een moeder. Dat onderschrijft dit boek van Van Groningen ten volste. Want lukt het haar om het perfectionisme van zich af te schudden? Voor zichzelf te kiezen, los te laten? En onvoorwaardelijk lief te hebben? Terwijl haar kleine groeit, groeit zij met hem mee. Als lezer ben je getuige van dit transformatieproces. Mijn kind, mijn spiegel is een helder boek. Geen opsmuk of fraaie zinnen, maar zeker vlot geschreven. Een must-read voor wie in deze levensfase zit.

Ikleesthuis

#ikleesthuis

Veel mensen zitten op dit moment binnen, maar wat moet je met al deze tijd? Om de Nederlanders een hart onder de riem te steken, is het CPNB de campagne #ikleesthuis gestart. Zij willen proberen om (potentiële) lezers aan een mooie leeservaring met een boek te helpen. Boeken zorgen namelijk voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping. Vooral nu andere sociale en culturele activiteiten daar niet meer voor kunnen zorgen. En wij dragen graag ons steentje bij.

© Foto CPNB #ikleesthuis

Natasja Bijl
Natasja Bijl