Header met yamamoto 2
Header met yamamoto 2

Mr. Kaor Yamamoto van Lex Boon is een bijzonder verhaal waar je een glimlach van oor tot oor van krijgt

17-03-2020

Journalist Lex Boon heeft in het Parool verslag gedaan van zijn zoektocht naar de mysterieuze brievenschrijver mr. Kaor Yamamoto. Sinds kort heeft hij een uitgebreide versie van zijn verhaal uitgebracht als boek, genaamd Mr. Kaor Yamamoto. Een bijzonder verhaal waarin je als lezer, samen met Lex Boon, op zoek gaat naar de mysterieuze schrijver van duizenden identieke brieven.

Zoektocht naar de afzender

Het verhaal van Mr. Kaor Yamamoto begint bij Hotel Spaander in Volendam. Het hotel krijgt al jarenlang iedere week vier of meer brieven binnen van iemand genaamd mr. Kaor Yamamoto. De directeur van het hotel blijft ervan in de ban, aangezien de brieven blijven komen en ze allemaal identiek zijn aan elkaar. De envelop, het briefpapier en zelfs de met de hand geschreven inhoud is iedere keer precies hetzelfde. Na de brieven met eigen ogen gezien te hebben, begint Lex Boon een zoektocht naar de mysterieuze brievenschrijver. Samen met de directeur van het hotel, een jonge kunstenaar en een vrouw, met dezelfde naam als de brievenschrijver, probeert Lex Boon te achterhalen waarom de brieven worden geschreven, en nog belangrijker, wie de afzender is.

Vlot geschreven

Lex Boon heeft het verhaal op een leuke en vlotte manier geschreven. Naast dat het een dun boekje is, is het een verhaal dat je in één keer uit wil lezen. De schrijfstijl van Boon zorgt ervoor dat je het boek opent en pas weer sluit wanneer je aan het einde bent gekomen. Het verhaal is zo geschreven dat je, je als lezer volledig laat meeslepen in de zoektocht. Vanaf de eerste bladzijde wil je al graag weten wie Kaor Yamamoto is en wat zijn beweegredenen zijn voor het schrijven van de brieven.

“Dear Sirs:
How are you and How is the weather?
Thank you very much for sending me some informations the other day.
Please give my best regards to all members.
Yours faithfully,
Mr. Kaor”

Het boek bevat mooie illustraties van één van de kunstenaars die meehielp tijdens de zoektocht naar Kaor Yamamoto. De illustraties zetten het bijzondere verhaal nog meer kracht bij. Daarnaast zijn er ook foto’s van de brieven in het boek geplaatst, waardoor je met eigen ogen kan zien dat de brieven werkelijk identiek aan elkaar zijn. Wat ook een leuk detail is, is dat elk nieuw hoofdstuk begint met een foto van de originele enveloppen. Het zijn prachtige, gekleurde luchtpost enveloppen die de cover en de bladzijden sieren.

Een kort, maar mooi verhaal

Mr. Kaor Yamamoto is een kort verhaal dat je binnen een paar uur uit hebt. Op het eerste gezicht zullen veel doorgewinterde lezers, die vaak dikke pillen lezen, zich afvragen of het een goed verhaal zal zijn als het zo kort is. De kracht van dit verhaal zit hem juist in het feit dat het zo kort is. Je wordt als lezer opgezogen in de bijzondere zoektocht naar Kaor Yamamoto. Ondanks dat het verhaal zo kort is, blijf je nog een tijdje in de ban van dit mooie verhaal. Het loopt namelijk niet af zoals je zou verwachten en het antwoord op de vraag, 'waarom schrijf je de brieven?', Is veel simpeler en heeft een mooiere betekenis dan je van tevoren zou kunnen bedenken. Een boodschap waarvan je nog lang in de ban bent. Dit boek is zeer aan te raden als je toe bent aan een bijzonder feel-good verhaal waar je een glimlach van oor tot oor van krijgt tijdens het lezen.

Foto profiel CMS
Tessa Beijnon