Header 3 wees hier
Header 3 wees hier

Leer te leven in het moment met Wees hier van de Dalai Lama

28-05-2020

Tenzin Gyasto is de viertiende Dalai Lama. Hij is de hoogste spirituele leider in het Tibetaanse Boeddhisme. In 1989 ontving hij de Nobelprijs voor de Vrede. Samen met Norivuki Ueda schreef hij het boek Wees hier, waarin hij de lezer leert om te leven in het nu. Wees hier is niet het eerste boek dat de twee samen uitbrachten. Het eerste boek in de serie is Wees boos, waar de Dalai Lama je advies geeft over de kracht van je boosheid en hoe je hiermee om kan gaan.

Het nu

Wees hier is een dun boekje waarin je meer leert over hoe je rust kan vinden in het dagelijks leven. Daarnaast leer je ook hoe je in het moment kan leven en hoe je hiervan kan genieten. Want wat betekent het eigenlijk om in het nu te leven en wat is het doel ervan? De Dalai Lama legt in verschillende hoofdstukken uit, wat in het nu leven betekent, hoe jij je verleden kan loslaten en hoe je minder stress kan krijgen over de toekomst. Maar hij geeft ook een paar wijze levenslessen mee, zoals dat geld niet de enige oplossing is en dat we weer meer moeten gaan kijken naar waar we werkelijk gelukkig van worden.

Elke dag een hoofdstuk

Ondanks dat het boek maar 118 pagina’s bevat is het aan te raden om het boek niet binnen een dag uit te lezen. Toen ik begon met het lezen van Wees hier heb ik het in eerste instantie wel in één ruk uitgelezen, maar hierdoor miste ik de belangrijkste punten uit zijn boek. Vervolgens heb ik in de dagen daarna elke keer maar één hoofdstuk gelezen. Hierdoor haal je meer uit het boek en kom je elke keer weer nieuwe dingen tegen waar je wat van kan leren.

“Alles bestaat als gevolg van oorzaken en omstandigheden.”

Leerzaam

Door het boek heen, leert de Dalai Lama je om na te denken over je leven en over jouw kijk naar de wereld. Door je te confronteren met de dagelijkse sleur van het leven merk je als snel dat hij weet waar hij over praat. Je wordt met de neus op de feiten gedrukt wanneer hij begint over onderwerpen zoals de vooroordelen die mensen hebben en de belangrijke rol van geld in onze samenleving. Naast het feit dat de Dalai Lama je naar jezelf laat kijken, geeft hij je ook een kijkje in de wereld van het Boeddhisme. Je leert hoe Boeddhisten kijken naar de wereld en hoe zij ondanks de buitenwereld in het nu leven. Al met al is het boek een aanrader voor iedereen die op zoek is naar rust en wil leren hoe ze meer kunnen genieten van het leven.

86491059 629476980943735 401905988539514880 n
Hilde Schipper