Header 2 werk
Header 2 werk

Werk kan ook uit van Thijs Launspach geeft makkelijk verpakte tips voor een stressvrije dag

29-05-2020

Werk kan ook uit heeft een extra hoofdstuk en is daarmee relevanter dan ooit. Want werk kan ook uit thuis is het onderwerp van de extra pagina’s die het boek van Thijs Launspach vullen. En tussen al die stressboeken is dit er wel eentje die je helpt.

Thijs Launspach schreef eerder al de bestsellers Fokking druk en Werken met millennials. Daarnaast schrijft hij nog columns in het Algemeen Dagblad over (werk)stress. Je zou dus kunnen zeggen dat Launspach zijn geld verdient aan stress. Betekent dat, dat hij zelf geen stress meer heeft? Zeker niet, zo vertelt hij in het boek. Maar hij weet wel hoe je het eerder een halt kan toeroepen en dat leert hij de lezer in zijn nieuwe boek.

52 manieren voor een stressvrije werkdag

Dat is wat je krijgt in dit boek: 52 manieren om je werkdag stressvrij te houden, deze vind je aan het einde van het boek. Maar er is meer. verdeeld in zes plus één (werk kan ook uit thuis) hoofdstukken legt hij je uit hoe jij er vanaf nu voor zorgt dat stress je dag niet meer beheerst en een werkdag overzichtelijker maakt. De subhoofdstukjes zijn vaak slechts een pagina of twee. Daardoor kun je het boek er snel even bij pakken op het moment dat je tijdens de werkdag met je handen in het haar zit.

Zet het ijsbeerprincipe in

Thijs reikt je handige tips en tricks aan om de uren tussen 9 en 5 (en daarna) door te komen. Wereldschokkend is de informatie niet, maar het biedt wel veel mooie inzichten. Wist je bijvoorbeeld dat op vakantie gaan helemaal niet de manier is om van je stress af te komen? Of dat je een boom kunt planten die je (bijna) dwingt te concentreren op je werk, anders gaat ‘ie dood? Oke, het gaat om een app. Maar toch een leuk handigheidje. Daarnaast gebruikt hij veel leuke benamingen, waar ik in ieder geval nooit eerder van had gehoord. Zo kun je het beste het ijsbeerprincipe inzetten, de kikker als eerste eten en moet je je dag indelen met tomaten. Ik verzin dit niet!

Je moet het zelf doen

Om alle 52 manieren in een keer toe te passen in je werkritme, dat is een beetje te enthousiast gedacht. Zo heb je niet in een keer fuck-you-geld en moet je misschien nog leren hoe je de juiste mails opstelt. Maar voldoende pauzes nemen, een prioriteitenlijst opstellen en die geluiddempende koptelefoon aanschaffen kun je wel alvast doen. Met dit boek kun je richting een grotendeels stressvrij leven. Ja, ik zeg grotendeels, want stress schijnt ook goed te zijn. Thijs vertelt je er meer over in Werk kan ook uit.