Ongemakkelijke mensen: "Voor de generatie van Biesters zal het een feest van herkenning zijn."

Ongemakkelijke Mensen Header

Heerewaarden, midden jaren ’70. Elly groeit met haar zusje op in het kleine dorpje tussen de Maas en de Waal. In haar vrije tijd is ze vaak bij haar opa en oma op de boerderij te vinden, waar ook haar ooms Bart en Han wonen. Silvie bespreekt het boek Ongemakkelijke mensen van Elly Biesters.

Komische figuren

Biesters schetst haar familie heel beeldend, bijna als komische personages. Opa zit nog met zijn hoofd in het verleden, toen hij als riviervisser grote successen behaalde. Oma blijft tegen wil en dank voor haar gezin zorgen omdat dat nu eenmaal haar plicht is, ook al heeft ze altijd zere benen en wordt haar werk niet gewaardeerd door haar man en zonen. Oom Bart is in de oorlog beschoten en heeft daarom een half verlamde hand. Maar ondanks zijn beperkingen heeft hij een groot literair talent, waar opa maar wat graag de spot mee drijft. Oom Han is de locoburgemeester, maar doet eigenlijk niet zoveel. Wel schrijft hij dé plaatselijke hit, het officiële dorpslied. Elly’s moeder is altijd obsessief bezig met schoonmaken, en Elly’s zusje is ‘niet helemaal goed’.

Leven op een boerderij

Op hilarische wijze beschrijft Biesters hoe ze opgroeide tussen deze figuren. Ze speelde buiten met haar zusje of een vriendinnetje en vermaakte zich urenlang zonder veel te doen. Spelen met jonge katjes, een beetje liggen in het gras, een rondje fietsen of wat rondhangen op de boerderij, waar haar oom gewoon zelf een varken slacht. Ze schetst een treffend beeld van hoe kinderen in die tijd opgroeiden. Ongemakkelijke mensen is een boeiend sfeerverslag van het leven op het platteland in de jaren ’70, met een lach en een traan.

Aanrader

Voor de millenial-generatie is dit boek wellicht minder geschikt, omdat de setting van het boek te ver van ze afstaat. Als je bent opgegroeid met internet, videogames en mobieltjes, zal de jeugd van Biesters op het Gelderse platteland nogal saai overkomen. Maar hun ouders zou ik zeker aanraden dit boek te lezen. Voor de generatie van Biesters zal het een feest van herkenning zijn.