Onverwachtheader

Onverwacht: "Het blijft mooi om over twee mensen te lezen die elkaar vinden."

12-09-2017

Na een akkefietje op haar universiteit is Samantha (ofwel Sam) op zoek naar een nieuwe start. Ze verhuist naar een nieuwe stad, wil op een nieuwe plek studeren en gaat samenwonen met drie jongens. Wat op zich geen probleem zou moeten zijn als je je vooral wil focussen op toegelaten worden op een nieuwe universiteit en je leven opnieuw opbouwen. Totdat je er al zeer snel achter komt dat één van je nieuwe huisgenoten, Grayson, ondoorgrondelijk maar oh zo sexy is. Maar ook Grayson heeft geheimen en de vraag is maar net of hij tussen al zijn geheimen door ruimte kan maken voor Sam…

Gevoelig
Zoals de andere boeken van Rebecca Yarros is ook Onverwacht een boek dat met enorm veel gevoel is geschreven. Gevoel voor emoties en wat ze met mensen doen. In dit verhaal staat vooral schuldgevoel en het loslaten daarvan redelijk centraal. Beide hoofdpersonages hebben iets meegemaakt in hun verleden en voelen zich daar schuldig over. Zolang je dat gevoel echter blijft houden, kun je niet verder met je leven. Het staat beide personages in de weg tijdens hun ontwikkeling en dat weet Yarros goed te omschrijven.

Daarbij zijn de onderwerpen ook heel herkenbaar. Niet dat het mijzelf is overkomen, maar ik denk dat iedere lezer zich wel in zekere mate kan meten aan de personages en hun problemen. Yarros heeft ze heel realistisch omschreven. Oké, hoe groot is de kans dat deze heftige gebeurtenissen je ook daadwerkelijk overkomen? Klein. Maar de gevoelens en de manier van met de dingen omgaan, zijn wel heel echt. En dat dan de precieze gebeurtenis misschien wat heftig is, tja, dat is natuurlijk voor ons lezers juist heel aantrekkelijk!

(Anti-)climax?
Toch viel dit boek me ergens ook wel een beetje tegen. Wat vaak de algemene lijn van de NA-boeken is, is dat er twee mensen zijn, een meisje en een jongen. In dit geval dus Samantha en Grayson. Ze vinden elkaar leuk maar hebben een hoop bagage uit het verleden mee. Ze kunnen het elkaar niet vertellen en dat staat hun relatie in de weg. Tot daaraantoe gaat het prima met Onverwacht. Maar zo halverwege het boek gaat het een beetje ‘mis’.

Normaal gesproken krijg je niet zo heel veel te horen over de problemen. Daardoor bouwt er een zekere spanning op richting het eind. Nu vertelde Yarros zo hier en daar al wat kleine details en op de helft van het boek waren beide ontknopingen al geweest. En zo heel grandioos was de bekendmaking ook niet, omdat je het al wist. Had ik hier nou op zitten wachten? Ik had nog een ijdele hoop dat er dan nog wel iets achteraan zou komen voor de rest van het verhaal, maar dat was niet het geval.

Toch mooi
Dat ik het even wat minder vond, wil niet zeggen dat het verder niet mooi was. Het blijft mooi om over twee mensen te lezen die elkaar vinden. Die hun eigen drempels moeten overwinnen om nader tot elkaar te komen. Liefde is iets moois en dat geldt absoluut ook voor de liefde van Sam en Grayson. Die twee zijn leuk samen en daarom heb ik ook zeker wel genoten van dit boek.