Nieuws & Agenda

Oorsprong: moeilijk weg te leggen

Door: Chantal
03-10-2017
Danbrownlocatiesheader

Eindelijk is het zover: het nieuwe boek van Dan Brown ligt in de schappen! In Oorsprong trekt Robert Langdon door Spanje, op zoek naar een dichtregel die het geheim van de mensheid kan ontrafelen. Lezer Chantal racete de eerste driehonderd bladzijden door en deelt haar eerste indruk graag alvast met je.

Robert Langdon wordt door vriend Edmond Kirsch op het laatste moment uitgenodigd om een presentatie in het Guggenheim Bilbao bij te wonen. Kirsch doet heel geheimzinnig over de inhoud van de presentatie, maar in Spanje aangekomen blijkt al snel dat hij een ontdekking heeft gedaan die de wereld op z’n kop zal zetten. Voor hij echter zijn grote nieuws kan onthullen, wordt hij omgebracht. Robert Langdon is vastberaden om zijn vriend te wreken maar vooral: om zijn geheim alsnog bekend te maken. Dat geheim ligt echter versleuteld achter een code van 62 tekens. Dwars door Spanje heen gaat Langdon grootmeesters van de moderne kunst langs om de code te kraken. Lukt het hem om samen met de directeur van het Guggenheim de juiste dingen te vinden, zonder daarbij zelf het leven te laten…?

Oorsprong is weer een versie van het beproefde Dan Brown-concept: je hebt de claustrofobische maar heldhaftige hoogleraar Robert Langdon, een knappe medeplichtige, een of meerdere puzzels die opgelost moeten worden terwijl er levens op het spel staan. Het klinkt zo vooral als een laken van hetzelfde pak als de rest. Gaat het vervelen? Absoluut niet. Voor de afwisseling gaat Brown deze keer aan de haal met de moderne kunst, wat hele andere inzichten dan de voorgaande boeken oplevert. Tussen het verhaal door leert Dan Brown je weer van alles over de plaatselijke cultuur en historie. Gewapend met humor en door steeds te wisselen tussen verhaallijnen weet hij het tempo van Oorsprong hoog te houden.

Het enige minpuntje tot zo ver: het verhaal komt redelijk langzaam op gang. Echt spannend wordt het pas op ongeveer een derde van het boek, en ook de raadsels met kunst(enaars) laten op zich wachten. Maar eenmaal het eerste gedeelte door, is het boek ineens opvallend moeilijk weg te leggen….

Voor winacties, weetjes en nog veel meer over Oorsprong kijk je op de Dan Brown-pagina.

Meer boeken van Dan Brown

Chantallees Chantal