Oorsprong: "Een must voor de fans maar uiteraard ook een aanrader voor de beginnende Brown-lezers!"

4-10-2017
Headerdanbrownnieuws

Robert Langdon, de hoofdpersoon in Dan Brown's nieuwste boek Oorsprong, wordt door vriend Edmond Kirsch uitgenodigd om een geheimzinnige presentatie in het Guggenheim Bilbao bij te wonen. Als Langdon aankomt in Spanje blijkt het te gaan over een ontdekking die de wereld op z’n kop zal zetten. Voor Kirsch zijn grote nieuws kan onthullen, wordt hij vermoord. Robert Langdon is vastberaden de ontdekking van zijn vriend alsnog bekend te maken. Dat geheim ligt echter versleuteld achter een code van 62 tekens. Samen met de directeur van het Guggenheim, Ambra Vidal, gaat Langdon op zoek naar een dichtregel. Maar ondertussen richt Kirsch z’n moordenaar zijn kogels op Langdon en Ambra…

Zelfde recept, maar weer boeiend
Men neme de hoogleraar Robert Langdon, zijn claustrofobie, een knappe medestander, wat kunstwerken en een moordcomplot: dan heb je zo’n beetje elk boek van Dan Brown beschreven. Is Oorsprong hierop een uitzondering? Niet echt. Gaat dit vervelen? Ook niet! Door de andere omgeving en een ander onderliggend onderwerp weer Brown ook dit weer boeiend te houden! Zo betrekt hij er deze keer artificial intelligence bij, en wisselt hij de hoofdstukken af met stukjes van een website.

Langzaam op gang
Het boek start wel wat moeizaam. De spanningsboog bouwt zich extreem langzaam op en dat zorgt ervoor dat het in het begin moeilijk op gang komt. Als je er eenmaal inzit, wordt het lastiger om het boek weg te leggen. Wanneer de ontknoping volgt, is hij niet zo dramatisch als ik van tevoren had verwacht. Maar dan blijkt dat de grootste onthulling nog moet komen, en dat is een plottwist waarvan ik echt even bij moest komen.

Ethische dilemma’s
Wat deze keer voor mijn gevoel mist, is een sleutelrol voor de kunst. Dat speelt nu meer de rol van decor dan dat het echt het verschil maakt in het verhaal, en dat vind ik jammer. Ook in dit boek stelt Dan Brown de lezer weer voor een ethisch dilemma. Ik zal verder niks verklappen, maar Brown drukt de lezer weer zonder medelijden op de gevolgen van onze levenswijze.

Al met al is het boek, na een wat moeizame start, weer een typisch Dan Brown-boek. Spannend, intrigerend en beeldend. Een must voor de fans maar uiteraard ook een aanrader voor de beginnende Brown-lezers!