Out there: "Geschikt voor diegenen die het juist fijn vinden om het verhaal vanaf een afstand te bekijken"

Door: Jessica
09-02-2018
Header Out There

We hebben er bijna twee jaar op moeten wachten, maar eindelijk is het daar; het tweede deel in de Out There trilogie: De Gordiaanse Kloof van Manon Spierenburg. Een boekenserie waarover wordt gezegd dat het het midden houdt tussen de tv-serie Lost en het verhaal Alice in Wonderland.

Een duidelijker doel

Waar ik met moeite door het eerste deel kwam, vloog ik een stuk makkelijker door De Gordiaanse Kloof. Dit tweede deel bevat veel meer cohesie vergeleken met diens voorganger, en had een duidelijker doel. Hierdoor was het verhaal beter te volgen en had het minder vaak nutteloze zijwegen.

Bijzondere verwijzingen

Opvallend in het eerste deel, De Kristallen Sleutel, waren natuurlijk Manon Spierenburgs vele verwijzingen naar beroemdheden en bekende verhalen. Ook in De Gordiaanse Kloof vind je deze terug. Hoewel af en toe nog steeds de vraag is welke functie ze precies hebben voor het verhaal, zijn ze wel beter gedoseerd. Twijfelachtig is alleen of de doelgroep (15+, en bij het eerste deel zelfs 13-15) alle verwijzingen zal herkennen, of mogelijk hierdoor misschien stukken in het boek niet zullen snappen. Als ik heel eerlijk ben, pikte deze 28-jarige dame ook niet elke verwijzing op.

Veel tell, weinig show

De schrijfstijl is soortgelijk aan het eerste deel. In De Gordiaanse Kloof voelt de dialoog natuurlijker aan, en leest het prettiger door. Echter, het feit dat Manon Spierenburg in de derde persoon schrijft en weinig gebruik maakt van het principe Show, Don’t Tell, maakt dat het lastig is om je verbonden te voelen met de personages. Dit maakt De Gordiaanse Kloof vooral geschikt voor diegenen die het fijn vinden om een verhaal vanaf een afstand te lezen.

Meer verdieping

Waar ik bij De Kristallen Sleutel wat meer verdieping miste, was deze gelukkig wel aanwezig bij De Gordiaanse Kloof. We leren hoe het Bon Jon vergaat nu hij door de Exit is gestapt. Mevrouw Van Dam krijgt een grotere rol, waarbij dieper gedoken wordt in hoe zij haar unieke karaktertrekjes heeft verworven. Kan de tweeling wel functioneren als individuen? We leren eindelijk hoe het zit tussen Erdim en Berk. En Olivia blijkt een compleet ander verhaal in zich te hebben dan verwacht.

Conclusie

De Gordiaanse Kloof is ten opzichte van De Kristallen Sleutel een grote verbetering. Echter, dankzij de specifieke schrijfstijl zal dit boek – of eigenlijk de serie als geheel - niet voor iedereen geschikt zijn. Out There is geschikt voor diegenen die het juist fijn vinden om het verhaal vanaf een afstand te bekijken. En minder geschikt voor diegenen die juist graag in het verhaal meegezogen willen worden en willen voelen wat de personages voelen. De Gordiaanse Kloof bevat gelukkig in het algeheel meer cohesie, meer diepgang en natuurlijkere dialogen dan De Kristallen Sleutel

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates.

Jessica
Jessica