Angel: “De botsing tussen vader en zoon levert scherpzinnige, confronterende passages op.”

9-5-2018
Angel Recensie Header2

Angel is een roman over vragen die niet, of te laat worden gesteld, en de gevolgen daarvan. Is het beter om over het verleden te zwijgen en je op de toekomst te richten, of moet je openlijk durven vragen stellen? “Ik ken niet zoveel mensen die de waarheid aankunnen”, zegt een van de personages. Filip Rogiers daagt de lezer uit om de waarheid wel onder ogen te zien.

Kan jij de waarheid aan?

Angel start met een gruwelijke gebeurtenis die meteen een sfeer van melancholie en verslagenheid over het verhaal werpt. De Canadese soldaat Nathan wacht samen met zijn kameraden op de komst van het vliegtuig dat hun vrouwen naar de legerbasis in Frankrijk zal brengen. De landing luidt voor veel soldaten een nieuw tijdperk in. Ook Nathan en zijn vriend Daniel moeten in het reine zien te komen met hun gebroken dromen. Terwijl Daniel terugkeert naar Canada, bouwt Nathan een leven op in Frankrijk. Hij legt zich toe op het kweken van bijen en houdt het verleden gesloten voor zijn nieuwe vrouw en zoon Alain.

De oorlog achter de oorlog

Maar ook in het heden gaat het er niet vrolijker aan toe. Er zijn opstanden in Parijs en de industrie zorgt voor milieuverontreiniging en bijensterfte. Net wanneer Alain het verleden naar de oppervlakte wil brengen, trekt Nathan zich steeds meer terug in zichzelf. Door een wisselend perspectief komen beide standpunten aan bod en wordt een genuanceerd verhaal gecreëerd. Bijzonder intrigerend is hoe Rogiers de oorlogen blootlegt die zich achter de werkelijke oorlogen verbergen. Volgens Alain is de impact van wat zich op de achtergrond van sociale omwentelingen afspeelt minstens zo belangrijk als de direct zichtbare conflicten. Nathan wil niet verder kijken dan zijn eigen leven en gaat de ruimere kaders doelgericht uit de weg. Die botsing tussen vader en zoon levert scherpzinnige, confronterende passages op.

"Rogiers vangt met de openingsscène de aandacht van de lezer en neemt die mee op een boeiende reis door het verleden en heden heen."

Het heden en verleden wisselen snel af, maar door de duidelijke schrijfstijl weet de lezer steeds waar het verhaal zich bevindt. Nathan associeert op een realistische manier gebeurtenissen in zijn huidig leven met dingen die eind jaren ‘50 gebeurden. Hierdoor legt de lezer gemakkelijk parallellen en kan de auteur de verhaallijn gebruiken om actuele vraagstukken op te werpen. Door het verhaal heen komen algemene thema’s als milieuproblematiek, ethiek en oorlogsvoering aan bod, maar wordt ook nagedacht over familiebanden en loyaliteit tussen vrienden.

De lezer wordt uitgedaagd

De grote thema’s nemen het gaandeweg van de personages over. Hun functie lijkt beperkt tot het uitdagen van de lezer om na te denken over de wereld om zich heen. Door de manier waarop het verhaal zich ontwikkelt, is het echter niet storend dat de personage-ontwikkeling eerder oppervlakkig blijft. Deze keuze benadrukt namelijk dat de mens in zijn collectiviteit slachtoffer wordt van de tijdsgeest, en dat dat geen nieuw gegeven is.

Rogiers vangt met de openingsscène de aandacht van de lezer en neemt die mee op een boeiende reis door het verleden en heden heen. Het resultaat is een roman die ethische vragen op een toegankelijke manier analyseert. Angel van Filip Rogiers is bijzonder aan te raden aan lezers die houden van geschiedenis, ethiek en politiek.

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates.