Recensie over Bumper de politiepup: “Een uniek kijkje achter de schermen.”

08-11-2018
Bumper De Politiehond Header

Koen van Santvoord heeft samen met Stephan, de baas van Bumper, en zijn collega’s van de hondenbrigade het boek Bumper de politiepup geschreven. Het gaat niet alleen over Bumper, maar ook over de werking van de politie en vooral van de hondenbrigade. Hierdoor is Bumper de politiepup een uniek kijkje achter de schermen geworden.

Volgers

Voor het eerst leidt de politie in Rotterdam zelf een pup op tot politiehond. Als Bumper tijdens de ochtendbriefing zijn neus niet meer uit een bakje Danio krijgt, maakt een collega een foto en plaatst hem op twittert. Die tweet kreeg de meeste reacties ooit. De communicatieafdeling vroeg vervolgens om een filmpje van Bumper tijdens een training. Dit filmpje werd een groot succes op Facebook. Daarom besloten ze zijn hele training online te plaatsen. Ondertussen heeft Bumper meer dan honderdduizend volgers, de zogenoemde bumperklevers. Hij verschijnt regelmatig op tv, vooral kinderen zijn fan van de politiepup en zijn belevenissen.

Perspectieven

In Bumper de politiepup lees je alles over Bumper: zijn avonturen, trainingen en het dagelijkse leven, aangevuld met veel niet eerder getoond fotomateriaal. Wat het interessant maakt is dat het niet alleen over Bumper gaat, maar over wat er bij het aanschaffen, opleiden en inzetten van een politiehond komt kijken. De korte hoofdstukken zijn vanuit verschillende perspectieven geschreven. Bumper vertelt namens zichzelf over zijn avonturen en Stephan over het opleiden van Bumper. Er zijn hoofdstukken over honden en de hondenbrigade in het algemeen. In waargebeurde cases wordt beschreven hoe een dienst van een hondengeleider eruitziet, dat kan vrij heftig zijn.

“Bumper is als fenomeen op social media spontaan ontstaan. Er lag geen plan klaar, het was nooit de bedoeling om van hem een beroemde hond te maken.”

Karakter

Door de stukjes die namens Bumper zijn geschreven krijgt hij een eigen karakter. Je kan je helemaal inleven in wat hij denkt, hoe hij de wereld bekijkt en vooral hoe hij over zijn baas Stephan ‘die bolle’ denkt. Dit is erg goed gedaan, daardoor is Bumper ook zo’n succes op social media. Bumper palmt iedereen in.

Foto’s

Het boek staat vol met foto’s van Bumper en zijn collega’s. De meeste foto’s zijn niet gemaakt met als doel ze in het boek te zetten. Maar waren in eerste instantie privé, zoals iedereen foto’s maakt van wat hij meemaakt met zijn pup. Het is een spontaan geheel geworden. Ook de opmaak is kleurig en vrolijk.

Bijzonder boek

Bumper de politiepup is gericht op de jeugdige fans, daar is rekening mee gehouden bij het schrijven. De zinnen zijn kort en duidelijk, er wordt geen ingewikkelde taal gebruikt en alles wordt uitgelegd. Doordat de hoofdstukken afwisselend zijn qua perspectief en veel informatie bevatten over hoe het er achter de schermen bij de hondenbrigade aan toe gaat maakt het voor volwassenen ook een bijzonder boek.

Succes met je examen Bumper!