Recensie over Een leven na jou van Jojo Moyes

6-2-2018
Header Een Leven Na Jou

Na het daverende succes van Voor jou kwam auteur Jojo Moyes met het vervolg: Een leven na jou. In dit boek volgen we wederom Louisa Clark. Na haar ‘avontuur’ met Will doet Louisa een poging haar leven weer op te pakken en te leven zoals Will dat zou willen. Dit is echter niet het geval. Ze woont in een akelig appartement, heeft een stomme baan en doet verder weinig.

Als een noodlottig ongeluk ervoor zorgt dat ze tijdelijk bij haar ouders moet intrekken, begint Louisa te beseffen dat ze helemaal verkeerd bezig is. Ze is weer net zo vastgeroest als voordat ze Will ontmoette. Lukt het Louisa om haar oude leventje zo aan te passen dat ze weer écht gaat leven?

Vastgeroest

In dit verhaal is Louisa niet de enige die is vastgeroest. Moyes zelf lijkt ook in beetje vastgeroest, dan wel in het verhaal. En dat was gelijk mijn enorme minpunt aan dit verhaal. Het kabbelt maar zo’n beetje voort. Er gebeurt in het begin gelijk wel wat en dan denk je: yes we zijn op de goede weg! Om dat gevoel vervolgens kwijt te raken omdat Moyes keer op keer hetzelfde trucje uitvoert. Ik snap dat Louisa moeite heeft met verder komen in haar leven, maar heeft ze daar nou werkelijk bijna 400 pagina’s voor nodig?

Opvolging

Natuurlijk had Een leven na jou ook nogal wat verwachtingen hoog te houden. Ga er maar eens aan staan om na zo’n daverend succes een vervolg te schrijven dat net zo goed is. Dat is moeilijk. Toch vraag ik me af of dit zo’n slimme zet is geweest. Door het slepende verhaal en de lome schrijfstijl voelt het net aan alsof het boek niet is geschreven omdat er nog een verhaal te vertellen was, maar omdat de fans zo graag meer wilden lezen over Louisa.

Anderzijds weten we nu tenminste wel hoe het verder gaat met Louisa. Hoewel ze na alles wat ze meegemaakt heeft zeker veranderd is, zat er toch nog genoeg ‘oude’ Louisa in. Vooral haar soms zo enorm droge humor was erg fijn om weer terug te zien in dit verhaal.

Als los boek zou ik dit dan ook niet zo snel aanraden, maar als je een fan was van Voor jou en net als ik enorm benieuwd bent naar hoe het nu met Louisa gaat? Dan moet je dit verhaal zeker even lezen. Verwacht geen diepgaande verhaallijnen, maar wel weer wat humor en antwoorden, want daar waren we toch wel naar op zoek na het eind van het eerste deel in de serie! En als je benieuwd bent naar hoe het na dit verhaal weer verder gaat met Louisa, dan heb je geluk! Het vervolg, Voor mij, kun je er gelijk achteraan lezen.

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates.