Recensie over Jonnie & Thérèse thuis: Allesbehalve volgens de regels van Michelin.

09-11-2018
Jonnie En Therese Thuis Header

Op de cover van Jonnie & Thérèse thuis staat het gebeente van een ossenkop. Links in skeletvorm, rechts in de vorm van een druiventros - met dito blad. Nadat de huls van het boek is afgeschoven, die tevens dient als boekenstandaard, brengt het je tot de kern van dit boek: driesterren chef Jonnie Boer geeft samen met zijn vrouw Thérèse – die tevens gastvrouw va De Librije is – een inkijk in hun keuken thuis.

Thuis 1
Fraaie vormgeving: de huls van het kookboek is een boekenstandaard

Al vijftien jaar drie sterren

Als je, zoals Jonnie Boer, al vijftien jaar drie sterren hebt, is het soms weleens lekker om iets te doen wat geen hoge verwachtingen schept. Dus is Jonnie & Thérèse thuis allesbehalve ‘volgens de regels van Michelin.’ De fotografie is losjes uit de hand geschoten. Recepten en verhalen, opgeschreven door culinair journalist Joël Broekaert, staan kriskras door elkaar, afgewisseld met algemene weetjes over ingrediënten en dranken.

Recepten en verhalen

Zoals de titel al zegt, is het een kookboek met recepten waar iedereen thuis mee aan de slag kan. Dus geen chefsboek met restaurantrecepten, dat vooral bedoeld is om mooi te zijn op de koffietafel. In Jonnie & Thérèse thuis lees je wat er bij de familie De Boer doordeweeks op tafel komt. De recepten variëren van kip op bierblik tot pasta met worst en de ceviche van zoon Jimmie. Door de verhalen leer je de familie bovendien wat beter kennen.

Jonnie

Jonnie blijkt een man die in zijn vrije tijd graag een kroketje lust, slootjes over springt en hazen vangt. Hij prutst graag met enkele ingrediënten iets lekkers in elkaar. Het is grappig om te lezen dat hij thuis gewoon prima Old Amsterdam kaas op zijn flammkuchen strooit (in de culinaire wereld niet echt verantwoord). En dat hij zich niet te goed voelt om melkkoe te eten met dikke frieten (minder lekker dan vleeskoe, maar wel duurzamer.)

Thuis 2
Jonnie

Thérèse

Thérèse blijft - zoals altijd - wat meer op de achtergrond, maar geeft een uitgebreide en interessante uitleg als het gaat om de keuze voor dranken bij recepten. In hun vrije tijd drinken de Boertjes immers heus niet altijd champagne. Bij veel recepten geeft ze suggesties over wat je erbij kan drinken. Soms is dat wijn of bier, dan weer een sherry en een andere keer een cocktail. Zodat je thuis ook kunt leren pairen.

Thuis 3
Thérèse

Indeling en ingrediënten

Naast persoonlijke en jaarlijks terugkerende rituelen in het gezin en algemene weetjes, volgt het boek grofweg de vier seizoenen. In het vijfde en laatste hoofdstuk staan recepten voor feestelijke kleine hapjes. Soms moet je voor de recepten wel even een uitstapje naar de groothandel, markt of toko maken. Een heel enkele keer moet je het bos in, bijvoorbeeld om sparrentakken of brandnetels te verzamelen.

Kortom

Voor (Michelin)chefs en gevorderde thuiskoks is het boek minder geschikt; voor hen zal het boek niet zo verrassend zijn en misschien wat in Jip en Janneke taal geschreven. Voor beginners daarentegen, is het boek waarschijnlijk het eerste van Jonnie in hun boekenkast. Een goed begin om de sterrenchef en zijn vrouw te leren kennen. Hopen dat zij door dit boek ooit de Michelin drempel over stappen.

Thuis 4
Jonnie & Thérèse Boer
Kookboekenbanner Lees Magazine