Recensie over Loesje: Probeer het 's wel zo gek te bedenken

05-12-2017
Loesje2

Dit jaaroverzicht staat vol met Loesjeposters over recente gebeurtenissen in de wereld en in Loesjes eigen leven. Alles wat Loesje afgelopen jaar heeft gemaakt over de meest uiteenlopende onderwerpen, is gebundeld in dit boek. Een verzameling scherpe, humoristische en kritische spreuken, zoals je van Loesje gewend bent. Probeer het 's wel zo gek te bedenken.

Herkenbare cover

Je ziet meteen aan de zwarte woorden en bekende handtekening, die speels zijn geplaatst op de witte achtergrond, van wie dit boekje is. Het is het kenmerkende beeld van, inderdaad, Loesje. Het is lekker herkenbaar.

De posters

In dit boek vind je een jaaroverzicht van de posters van Loesje. Het jaaroverzicht loopt niet zoals gebruikelijk van januari tot december, maar begint in september 2016 en eindigt in augustus 2017. Het is niet alleen per maand ingedeeld, maar ook per onderwerp zoals bijvoorbeeld ‘Verkiezingen’, ‘Lente’ en ‘Het Klimaat’, waarbij je posters met bijpassende teksten kunt lezen. De posters zullen herinneringen bij je oproepen uit het afgelopen jaar, zoals bijvoorbeeld het fipronil-schandaal, de verkiezingen, Heel Holland Bakt en het schandaal over de ontgroeningen. Ik besefte ineens dat er best veel kan gebeuren in een jaar tijd; zelfs de komkommertijd was dit jaar kwijt. De posters laten je nadenken, brengen een lach op je gezicht en komen soms hard aan omdat ze kritisch en soms ook persoonlijk zijn. Niet alleen Loesje heeft posters geplaatst, ook anderen mochten hun bijdrage leveren: Oma, opa, broertje, neef Karel, tante Rie, oom Herman, de vader, moeder en de leraar van Loesje, maar ook de kip en Legofilius Peppeldam. De laatste mocht zelfs een eigen dagboekfragment uit zijn dagboek plaatsen in het boekje.

Columns

In dit boekje vind je niet alleen posters, maar ook columns van Loesje, die je laten nadenken over bepaalde onderwerpen zoals bij 'De collegebanken in', waar de docent van Loesje vroeg: "Wie weet wat experimenteren is?" en het antwoord van Loesje niet goed was. Maar als je er over nadenkt, heeft ze wel degelijk gelijk. Of in ‘Fake news' en in 'De kip of het ei', waarin ze heel kritisch is en Loesje je er op een andere manier naar laat kijken. Loesje is niet alleen kritisch, maar heeft ook ontzettend veel humor, zoals te lezen is in de columns 'Jarig', 'Verlanglijstjes' (hoeveel verlanglijstjes van kinderen die inmiddels volwassen zijn, zullen er her en der nog op een zolder liggen?) en in 'Liefdesbrieven’. Ook is ze goed in het verzinnen van eigen woorden, zoals 'modderveegpoliticus' en 'vakantieliefderuilbeurs'.

Kortom, voor de fans van Loesje is dit boekje een echte aanrader, maar ook voor diegenen die niet bekend met haar zijn. Ook is het een mooi boekje om te lezen wanneer je, nu het jaar ten einde loopt, een readingchallenge wilt halen. Het boekje kun je in 2 uur uit hebben.