Recensie over Smokey Goodness Winter BBQ: "Na een korte uitleg over winter BBQ essentials, krijg je zin om de thermokleding uit de kast te trekken."

12-11-2018
Header Winter Bbq

Voor zijn BBQ boeken reisde pitmaster Jord Althuizen de afgelopen jaren verschillende landen in de wereld af. Na de Southern States of America, Latijns-Amerika en Zuid-Afrika brengt hij nu, voor zijn nieuwste en vierde boek Winter BBQ, een beetje Fins Lapland naar Nederland. Al vuur stokend, ijs vissend en snijdende wind trotserend trok hij ervoor door het winterse landschap, op zoek naar culinaire inspiratie.

Juiste Afbeelding Wildzwijnstoof

Let it snow

Op de cover van het kookboek staat Jord, ietwat stijfjes en verkleumd, in de sneeuw met drie gerookte vissen in zijn hand. In het boek zelf gaat het er - zodra het vuur aan is - losser en warmer aan toe. De foto’s in het boek zien eruit om op te eten, de foodstyling is leuk (denk: rendierburgers op takken gespiesd) en de losse, grappige teksten en avonturen van de pitmaster zelf zijn weer kostelijk om te lezen. BBQ-en in de winter is ‘in,’ dat is duidelijk na het lezen van het ‘Firestarters’ voorwoord in dit boek.

Fire it up

Het sneeuwt in Nederland (nog) niet. Maar na een korte uitleg over winter BBQ essentials, krijg je oprecht zin om de thermokleding uit de kast te trekken, je heupfles met winterwijn, -bier of wat sterkers te vullen en de kolen te laten gloeien. Het boek begint met wat recepten voor sauzen, wintergroenten, compotes en chutneys. Waarna Jord vervolgens in het hoofdstuk ‘Opwarmers’ recepten zoals BBQ buns (versgebakken Finse broodjes) en boekweitblini’s met gerookte vis, op de BBQ bereid.

Juiste Afbeelding Racletteburgers

Indeling

De volgende hoofdstukken zijn achtereenvolgens ingedeeld in Kuusamo cooking (met recepten uit de hardcore Finse buitenkeuken), Cast iron cooking (waarin Jord kookt in zware koekenpannen, Dutch ovens en wafel- en tosti-ijzers), Go wild (avontuurlijk wildgerechten waaronder beer), The Ultimate Feast (BBQ recepten voor de kerstdagen), Fiery winterveggies (denk: knolselderij van ’t spit) en big winter BBQ (met de ultieme zuurkoolschotel, varkensracks en een heel everzwijn à la Asterix en Obelix).

Fins Lapland

Het gebied waar Jord naartoe reisde voor dit boek is de Ruka-Kuusamostreek in Finland. Sommige typisch Finse ingrediënten - zoals porro (rendier), Jaloviina Kaski (de lokale likeur) en kitkan viisas (kleine, lokale zoetwatervis) - zijn daardoor niet in Nederland verkrijgbaar. Gelukkig geeft Jord je bij deze gerechten suggesties zodat jij dit Finse smaakpalet kunt evenaren in jouw waarschijnlijk niet zo ondergesneeuwde achtertuin. Heerlijk!

Juiste Afbeelding Romaine Rabbit

Niet alleen Lapland

Omdat Lapland wel sneeuwgarantie geeft maar er zich niet binnen elke 100 kilometer een BBQ-restaurant bevindt, geeft Jord in het boek ook wat buiten Finland bedachte creaties. Wintersportklassiekers zoals kazige racletteburgers en flammkuchen, maar ook traditionele Thanksgiving- en kerstdiners hebben in het boek een flinke smokey twist of BBQ-make-over gekregen. Wat dacht je bijvoorbeeld van maple-bourbon turkey?

Kom maar door, met die kou!

In zijn laatste hoofdstuk ‘BRRRRRBQ desserts’, pakt de BBQ-master je in met heerlijke desserts zoals tarte tatin met calvados en BBB pumpkin pie (waarbij BBB niet voor de sportschoolroutine van buik, billen en benen, maar voor BBQ, bacon en bourbon staat. Zo behoud je die wintervacht tenminste.) Al met al is het weer een berg avontuurlijke recepten die Jord je voorschotelt in zijn nieuwste kookboek. Een aanrader!

Laura
Laura de Grave