Paradiso 50 jaar: "Een geweldig eerbetoon aan een geweldige concertzaal!"

Door: Nadine
donderdag
50 Jaar Paradiso Recensie Header

Het is jammer dat bands vaak te bekend worden waardoor ze moeten uitwijken naar grotere zalen. Ik hou van de intimiteit van Paradiso, waar je ook staat, je hebt goed zicht op de artiest(en) en je voelt je erbij horen. Paradiso heb ik een stuk of tien keer bezocht voor concerten, helaas wordt er geen van beschreven in Paradiso 50 jaar, geschreven door Hester Carvalho. Ik heb wel heel veel gemist al die jaren, gelukkig kan ik daar nu over lezen en zo was ik er toch een beetje bij.

Eerbetoon

Hester Carvalho heeft het eerbetoon Paradiso 50 Jaar In 50 Legendarische Concerten geschreven aan de hand van interviews met mensen die bij de concerten aanwezig waren.

Concerten die tot de 50 meest legendarische behoren zijn onder andere die van; Pink Floyd, Sex Pistols, Blondie, Herman Brood, U2, Doe Maar, Red Hot Chilli Peppers, Nirvana, The Rolling Stones, Eminem, Amy Winehouse en Adele.

Sinds 1990 schrijft Hester Carvalho over popmuziek voor NRC Handelsblad, dit boek is haar dus op het lijf geschreven.

Paradiso 50 jaar gaat niet alleen over de geschiedenis van Paradiso, maar ook over die van de subculturen van jongeren door de jaren heen. De muziek verandert en de bezoekers veranderen. Ook het doel van Paradiso verandert, net als het bestuur. Het pand heeft veel meegemaakt, het is eigenlijk een wonder dat het er nu nog staat en zo’n groot succes is.

"je waant je helemaal in die tijd tussen de hippies of punkers."

Niet alleen het concert

Het boek is opgedeeld in vijf delen die over een periode van tien jaar gaan. Elk deel heeft een eigen intro over die jaren. Dan worden de meest spraakmakende concerten van die periode besproken, allemaal met één grote foto erbij. Het boek behandelt meer dan alleen het concert. Het gaat ook over de bezoekers, de aanloop naar het concert, de status van Paradiso, wat er in de wereld aan de hand is en achtergrondinformatie over de artiest. Dat maakt het interessant om te lezen, je waant je helemaal in die tijd tussen de hippies of punkers.

Het is een mooie combinatie van tekst en beeld, dat maakt de beleving compleet.

Waar het begint

Paradiso begint als een plaats voor hippies, die hangen daar blowend rond. De tijd en muziek verandert en de punkers nemen het over. Zo komen er steeds meer subculturen die elkaar opvolgen, tussen de één klikt het beter dan met de ander. Er zijn regelmatig vechtpartijen in Paradiso. Het is daardoor ook vaak een punt van discussie in de gemeente. Toch groeit  Paradiso uiteindelijk uit tot een goedgeorganiseerd en goedlopend bedrijf.

De muziek blijft veranderen en komt op het punt van de house en elektronische apparatuur. De subculturen verdwijnen, iedereen is online en heeft toegang tot alle soorten muziek. In Paradiso zijn meer concerten dan ooit te beleven, iedere avond is er wat te doen, zelfs meerdere keren per avond staan er artiesten.

Paradiso 50 jaar is een geweldig eerbetoon aan een geweldige concertzaal!

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates.

Foto Nadine Nadine