Header met boek
Header met boek

Gerda maakt haar dromen waar in Pirouette in Paramaribo van Humberto Tan

10-02-2020

Speciaal vanwege de tentoonstelling Suriname, in de Nieuwe Kerk in Amsterdam, schreef Humberto Tan het boek Pirouette in Paramaribo. Het kinderboek is perfect voor dansliefhebbers, maar kan ook een inspiratiebron en voorbeeld zijn voor velen.

Ballet is haar leven!

Het boek Pirouette in Paramaribo gaat over Gerda. De elfjarige Gerda woont in Paramaribo en is gek op dansen. Ballet is haar leven! Om een nog betere balletdanseres te worden, verhuisd Gerda naar Nederland om daar aan het Conservatorium van Den Haag balletles te volgen. Gelukkig kan ze bij haar tante in Nederland wonen. Ondanks de aanwezigheid van haar tante, dreigen de vele trainingsuren en heimwee naar haar ouders en broers, haar toch te veel worden. Ze krijgt kritiek van haar balletlerares, wordt daardoor onzeker en dreigt haar plezier in ballet kwijt te raken. Ze heeft al zoveel voor haar balletcarrière opgegeven. Lukt het haar om door te gaan en de liefde en het genot voor dansen weer terug te krijgen?

Herkenbare tiener

Gerda is een herkenbare tiener, met veel moed en doorzettingsvermogen. Het is heel wat om als tiener naar Nederland te komen, in een nieuw land met een andere cultuur. Daarnaast moet ze hard werken om op het Conservatorium te komen en daar te mogen blijven. Gerda is een mooi voorbeeld voor andere kinderen. Ze laat zien dat je door hard werken en je gevoel volgen, veel kunt bereiken.

Vormgeving

Het boek bevat mooie illustraties van Judith van den Hoek. Het zijn simpele tekeningen, maar weten het verhaal goed te illustreren en ondersteunen. De illustraties hebben sfeer en weten ook de emoties van Gerda goed over te brengen. Daarnaast maken de tekeningen het boek aantrekkelijk, zo weet de omslag waarschijnlijk al veel dansliefhebbers te verleiden om dit boek te kopen en te lezen. Toch is dit boek niet enkel voor ballet- of dansliefhebbers, want de boodschap uit dit boek is veel breder dan dat.

Maak je dromen waar!

Pirouette in Paramaribo is een kinderboek voor kinderen tussen de 10 en 12 jaar. Het verhaal draait om ballet, maar daarnaast zie je andere thema’s terug, zoals: doorzettingsvermogen, muziek en heimwee. Ook heeft het verhaal een mooie boodschap: ga ervoor en maak je dromen waar! Soms zit het even tegen, zo ook bij Gerda, maar met veel doorzettingsvermogen en soms hulp en bemoediging van anderen kun je ver komen! Dit is een hoopvolle boodschap voor kinderen.

‘Mi moy bromski’

Als lezer merk je dat auteur, Humberto Tan, bekend is met de Surinaamse cultuur. Zo staan er Surinaamse woorden in het boek, zoals ‘Mi moy bromski’, waarvan de vertaling onderaan de pagina staat, in dit geval is de vertaling ‘mijn mooie bloem’. Ook komen er Surinaamse gerechten voorbij in het verhaal, die bijvoorbeeld bij feestelijke gebeurtenissen worden gegeten, zoals witte rijst met ‘pom’. Leuk dat de Surinaamse cultuur in het verhaal verwerkt zit, wat past bij de Surinaamse roots van Gerda.

Inspirerend kinderboek

Pirouette in Paramaribo is een mooi debuut van Humberto Tan. De wilskracht en het doorzettingsvermogen van Gerda zijn inspirerend en laten op een mooi manier zien dat je je dromen waar kunt maken.