Header raaf en papegaai
Header raaf en papegaai

Raaf en Papegaai, naar het land van de rijzende zon is een bijzonder mooi prentenboek met verschillende leesniveaus

7-10-2019

Raaf en Papegaai, naar het land van de rijzende zon bevat drie leesniveaus, van beginnende tot gevorderde lezer. Een prentenboek dat perfect dient om samen met je kinderen te lezen. Dit spannende en leerzame boek zit vol leuke weetje over dieren en de natuur. De auteur Li Lefébure heeft naast dit boek nog veel meer avontuurlijke verhalen van Raaf en Papegaai geschreven. Stuk voor stuk bewonderingswaardige aanraders!

Dit keer nemen Raaf en Papegaai ons mee op reis en avontuur naar Japan, het land van de rijzende zon. Onderweg is Papegaai de hele tijd wat onrustig, hij heeft het gevoel alsof er iets staat te gebeuren. Ze ontmoeten allerlei dieren die leven in Japan en ontdekken zelfs een slapende vulkaan: Fuji. Als hij het voelt rommelen, is Papegaai bang, staat Fuji dan toch op uitbarsten?

“Je voelt het goed, Papegaai. Ik voel het ook. Maar het is niet de berg. Die barst niet uit. Het is de grond. Die beeft''

Samen lezen is leuker

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet eerder een prentenboek gezien en gelezen heb met verschillende leesniveaus! Een boek, perfect om samen met kinderen te lezen en dat ook nog eens naar hun eigen leesniveau is aangepast. Alles is heel duidelijk aangegeven. Je hebt verschillende plaatjes die aanduiden op welk leesniveau het betreffende stukje tekst is geschreven. Een makkelijk, duidelijk en prettig systeem en ik denk dat veel ouders en leerkrachten erg gelukkig worden van boeken zoals deze.

Pracht en praal

De vormgeving van dit prentenboek is prachtig gedaan, mooie illustraties van het Japanse landschap en dieren die heel realistische getekend zijn. De illustraties van Jenny Bakker versterken de tekst enorm, waardoor kinderen zich nog beter kunnen inleven in het verhaal. Door te werken met zachte en lichte kleuren heeft het boek een hele fijne sfeer en rustige uitstraling. Ook de boodschap van het verhaal: vertrouw op je gevoel, want dat heeft altijd gelijk, komt mooi naar voren. Auteur Li Lefébure kan op een fijne manier emoties overbrengen waardoor je tijdens het lezen echt meeleeft met Raaf en Papegaai.

Toffe extra’s

Achterin in het prentenboek vind je nog allemaal leuke extra’s. Zo staat er informatie over de Makaken (Japanse apen), extra weetjes over o.a. Japan, een quiz en een plattegrond van de wereld inclusief de reizen van Raaf en Papegaai erop. Daar zijn natuurlijk ook allemaal boeken van, dus mocht je nog niet genoeg hebben van Raaf en Papegaai, dan is er absoluut nog genoeg moois om te ontdekken. Kortom, een spannend en avontuurlijk verhaal om gezamenlijk te lezen, met verschillende leesniveaus van beginnende tot gevorderde lezer. Toffe dieren- en natuurweetjes aangevuld met mooie illustraties. Het prentenboek is geschikt voor lezers vanaf ongeveer zes jaar.