Draak
Draak

Kun jij de draak vinden in het grappige prentenboek Waar is de draak? van Leo Timmers

03-12-2019

Een prentenboek over een draak doet het altijd goed bij jonge kinderen. Of tenminste, als we de draak uiteindelijk kunnen vinden in dit boek natuurlijk. Anders is het een prentenboek zonder draak, maar dan wel over een draak. Om een lang verhaal kort te maken: de draak is zoek! Met Waar is de draak? zet Leo Timmers een heel herkenbaar prentenboek neer. Eentje die niet mag ontbreken in jouw kast!

De koning heeft een draak gezien en nu hij durft niet naar bed voor het beest verslagen is. Hij stuurt er drie ridders op uit om de draak te zoeken. Al snel vinden ze een heel gevaarlijk beest. Maar in het donker is niets wat het lijkt. Waar is die draak toch? Zou hij zich dan allang weer uit de voeten gemaakt hebben?

Kiekeboe!

Wat dit prentenboek extra leuk maakt is dat er één ridder met een brandende kaars loopt in het verhaal. Je ziet alleen wat zich afspeelt op de pagina als de kaars op dat moment ook daar aanwezig is. Iedere keer komen de ridders ergens waar het donker is en zien ze heel vaag een schim. Keer op keer denken ze de draak gevonden te hebben, maar is dat wel de draak? Als de ridder er met de kaars naartoe loopt, blijkt het bedrog te zijn. Het leuke is dat je zelf mee gaat zitten raden wat er achter de schim zit.

Een hoop stoere praatjes

De ridders in het verhaal zijn heel stoer en hebben nogal wat praatjes. Ze zijn soms best wel een beetje grof en hebben op zijn tijd wat vooroordelen. Draken zijn lelijk, hebben rare stekels op hun rug en ze slaan dat mormel maar wat graag op zijn gemene bek. Ik kan mij best voorstellen dat niet elke ouder dat graag aan zijn/haar kinderen voorleest. Ondanks de soms wat grove woorden geeft dat wel een bepaalde sfeer aan het verhaal. Het zijn natuurlijk wel stoere ridders die jagen op een draak.

Less is more

De illustraties zijn vrij donker omdat alles zich in de nacht afspeelt. Heel grappig is dat de ridders er ook op uit trekken met één enkele kaars. Het is best wel een beetje een verhaal met droge humor. De illustraties zijn vrij simpel gehouden met hier en daar een klein aantal prenten die iets wat drukker zijn en wat meer kleuren en details hebben. De illustraties van Leo Timmers hebben altijd een hele rustige uitstaling. Een beetje een minder is meer insteek. Daarnaast is de tekst ook gewoon lekker kort en bondig, geen overdreven dingen. Wel is het verhaal op rijm geschreven, dat is toch altijd wel extra leuk en dat leest toch altijd wel heel erg fijn en prettig voor. Het is allemaal vrij simpel gehouden, maar wel precies genoeg om een ontzettend leuk prentenboek in je handen te hebben. Waar is de draak? is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer vier jaar.