Prooi: "Een ijzersterke thriller, van een schrijfster waar we nog veel van gaan horen."

Prooiheader

Alweer de derde thriller van de in Arnhem wonende schrijfster Lydia van Houten. Eerder schreef ze al twee series: één voor de jeugd Teken van drie en één voor de allerkleinsten, de serie Goedenacht kleine maan. Sinds 2015 is Lydia zich gaan richten op het thriller genre, een goede zet. Doodstil was een aangename verrassing, maar Het vervloekte huis blies mij helemaal omver.

Na Doodstil en Het vervloekte huis, ligt de lat hoog voor Lydia van Houten, nieuwsgierig pak ik het boek met de intrigerende cover op. Het oog van een dier kijkt mij onheilspellend aan en lijkt me wat te willen vertellen.

Prooi
Getart door nachtmerries en hallucinaties raakt Evelyn Meyer (Eve) niet alleen het gevoel voor de werkelijkheid kwijt, maar ook haar baan, waardoor ze in geldnood komt. De Nederlandse woont in een studentenhuis in één van de chicste straten van Londen. Om haar huur te betalen helpt haar vriendin Lily-Rose Evelyn aan een hostessbaan op een plezierjacht: Live X. Als Eve getuige is van een moord op het plezierjacht, maar zich daarna niets meer van het voorval herinnert, denkt zij dat ze gek aan het worden is. Wie is te vertrouwen en wat gebeurt er allemaal aan boord van het jacht van regisseur Martin Dumont?

"Wie vecht tegen monsters, moet ervoor zorgen dat hij in het proces niet zelf een monster wordt."

Friedrich Nietzsche

Van Houten heeft je in haar macht

Na een pakkend proloog waarbij de spanning gelijk aanwezig is, zit je als fervent thrillerlezer meteen op het puntje van je stoel. Het boek neemt je mee in een leesflow waarbij niemand te vertrouwen lijkt. De intrigerende en duistere karakters worden door Lydia beeldend beschreven. Zij weet de sfeer goed neer te zetten, waardoor het boek een filmisch karakter krijgt.

Je blijft gefascineerd door de onverwachte wendingen. Van Houten heeft je in haar macht. Zij schuwt geen detail en laat je genieten van de morbide gebeurtenissen in Prooi. De plot komt als een verrassing en geeft het verhaal een onverwachte twist.

Ervaar het zelf als je durft

Weer weet Van Houten zichzelf te overtreffen. De lat lag hoog, maar hiervan is in dit boek niets te merken. De combinatie van een vleugje fantasie en een heerlijke thriller maken Prooi tot mijn favoriet en een aanrader om te lezen. Lydia van Houten is een schrijfster waar we meer van gaan horen. Door haar beeldende schrijfstijl, lugubere details en de pakkende verhaallijn weet zij de lezer vele uren leesplezier te bieden. Haar transformatie naar thrillerschrijfster is een meesterlijke zet geweest.

Prooi smaakt naar meer. Het hoge mysterieuze gehalte en de intrigerende personages maken het lezen tot een feest. Het boek laat je pas los wanneer je het dicht slaat, of toch niet?

Probeer het eens en laat je verrassen.