Header elementaire gewoontes
Header elementaire gewoontes

Bereik grote doelen door makkelijke stapjes te nemen met Elementaire gewoontes

02-10-2019

In 2012 startte hij zijn eigen website. Daarop plaatste hij stukjes en verstuurde hij nieuwsbrieven over gewoontes. Door zijn ongeluk heeft hij ervaring met het vertrouwen op kleine gewoontes; het was zijn manier van leven. De Amerikaanse schrijver James Clear kreeg steeds meer abonnees op zijn nieuwsbrief en trekt op zijn website nu miljoenen bezoekers per jaar. In 2015 leidde dat succes zelfs tot een contract met een uitgever voor het boek Elementaire gewoontes.

Stappenplan

Elementaire gewoontes is een stappenplan om betere gewoontes te ontwikkelen. De vier hoofdpunten zijn: aanleiding, verlangen, reactie en beloning. Deze vier stappen worden per eigen hoofdstuk besproken en uitgelegd. Je kan Elementaire gewoontes als een handleiding beschouwen, die wetenschappelijk wordt onderbouwd. Aan het einde van ieder hoofdstuk staat een samenvatting, dit vind ik een pluspunt. Zo kan je het later ook nog makkelijk terugvinden en je hebt een overzicht van de belangrijkste punten.

‘Je krijgt wat je herhaalt’

Het idee van James Clear is dat gewoontes een klein beetje verbeteren (of verslechteren) door iedere keuze die je maakt. Zelf ben je hier verantwoordelijk voor, elke keuze die je op een dag maakt is bepalend. Zijn belangrijkste advies is: richt je op wie je wil worden, niet op wat je wil bereiken. Elementaire gewoontes helpt je hier stapje voor stapje bij en geeft handige handvaten.

Er staan voorbeelden in van beroemde sporters en teams. Hoe ze door kleine aanpassingen hun prestaties verbeterden en kampioen wisten te worden. En van bedrijven die hun grootte en/of omzet flink verbeterden.

''Je kunt geen gewoonte verbeteren die niet bestaat''

Elementaire gewoontes is een zelfhulpboek waar je meteen handige tips in vindt om in gedachten te houden, of meteen te gebruiken. Je hoeft niet op slag je hele leven anders in te richten om je doel te bereiken. Het is voor iedereen werkbaar, met kleine aanpassingen die weinig moeite kosten, om te doen en om vol te houden; wat je uiteindelijk wel een groot resultaat geeft. Zijn aanpak is duidelijk en werkbaar.