Mindfuck
Mindfuck

Nog meer illusies in Mindfuck Next Level van Victor Mids en Oscar Verpoort

28-01-2020

Victor Mids en Oscar Verpoort zijn jeugdvrienden van de middelbare school. Hun gezamenlijke passie voor trucs en illusies bracht ze toevallig bij elkaar. Na hun populaire show op televisie brachten ze een boek uit. Mindfuck werd een daverend succes. Mindfuck Next Level, hun tweede pareltje, waarschijnlijk ook. Voor het boek hoef je het programma op televisie niet te hebben gezien. Handig!

Illusie bestaat alleen in het hoofd van de toeschouwer. In dit boek is de lezer de toeschouwer. Je wordt getest en bespeeld met optische illusies, puzzels en gedachte-experimenten. Ook worden er een aantal geheimen achter de illusies onthuld. ‘Illusies werken vaak op basis van verkeerde aannames.’ Je brein zit vol vooroordelen en trekt daardoor te snel conclusies. Hier maken Victor en Oscar dankbaar gebruik van.

41 hoofdstukken

Mindfuck Next Level bevat 41 hoofdstukken met diverse onderwerpen. De hoofdstukken beginnen makkelijk, maar het onderwerp wordt stapje voor stapje moeilijker. De bundel staat vol met foto’s om de trucs te verduidelijken. Je kan leren vliegen, handlezen en zelfs kapotte voorwerpen repareren. Buiten dit om is het nog hartstikke leerzaam ook! Je leert bijvoorbeeld aan de hand van experimenten hoe geluid werkt. Ook staan er afval- en sollicitatietips in. Dit zijn pas een paar voorbeelden.

Zelf uitvoerbaar

Over alles in het boek is nagedacht. Het boek zit zelf vol trucjes. Hierdoor merk je dat er veel liefde en aandacht aan het ontwerpen is besteed. Het zit bijzonder goed in elkaar en het blijft leuk om steeds weer iets aan een truc te ontdekken. Het interessante aan Mindfuck Next Level is dat alle trucs zelf goed uit te voeren zijn. Je hebt er bijna niets voor nodig, alleen een handlanger is bij veel trucs wel handig. Een beetje oefenen en je bent de ster op het volgende familiefeest.

‘Ohhh… Zo!’

Mindfuck Next Level is geen boek om in een handomdraai uit te lezen. Meer om zo af en toe te pakken en weer een paar hoofdstukken te lezen. Je wil na het lezen van een hoofdstuk er wel meteen met iemand over praten. ‘Oh zo doen ze dat!’