Rebel: "Heftig en een ijzersterke finale"

27-1-2017
Rebel Header 2

Sterk, luguber, geniaal bedacht

Het verhaal
Nadat Wren en Callum in Reboot zijn ontsnapt uit het HARC-gebouw in Rosa en de Rebellen hebben gevonden, gebeurt er in Rebel van alles. Samen met de rebellen hopen Wren en Callum de reboots uit de andere HARC-gebouwen te bevrijden. Maar dat blijkt niet zo makkelijk te zijn als gedacht. Verraad, achtervolgingen en gevechten zijn het gevolg. Zullen Wren en Callum het overleven en kunnen ze HARC verslaan? Dat is de vraag waar je gedurende Rebel constant mee bezig wordt gehouden.

Heftig
Reboot vond ik een goed boek. Een sterk verhaal, luguber, geniaal bedacht en tot in de details uitgewerkt. Wat ik in dat boek nog miste, was het feit dat ik meegesleurd werd door het verhaal en de emoties (voor zover die er waren), maar vooral ook de actie. Ik was dan ook blij te merken dat dit verhaal daarin sterker is. Dat heeft denk ik met meerdere dingen te maken.

Voorop gesteld: dit verhaal is heftig. Echt wow. Vooral een zekere gebeurtenis aan het eind en hoe die dan in het verhaal is verwerkt. Ik voelde mijn hart breken. Ik was ondertussen zoveel gaan meeleven met alle personages, dat ik het zo heftig binnen voelde komen, dat ik hardop heb gevloekt denk ik.

Daarnaast zit het verhaal ook vol met kleine, onverwachtse gebeurtenissen. Je werkt niet echt toe naar één grote onthulling. Wel naar één grote oorlog aan het eind, maar tijdens de reis daarnaartoe gebeuren er telkens kleine dingetjes. De een nog heftiger dan de andere. Hoe Tintera dit allemaal heeft kunnen verzinnen… Het is gewoon hard, luguber, onwerkelijk realistisch. Het kwam bij mij als lezer hard binnen.

Ik voelde mijn hart breken. Ik was ondertussen zoveel gaan meeleven met alle personages, dat ik het zo heftig binnen voelde komen, dat ik hardop heb gevloekt denk ik.

Madelon

Absoluut enthousiast

Daarbij werkt het ook mee dat dit boek gesplitst is in hoofdstukken vanuit het perspectief van Wren en Callum. Normaal gesproken ben ik hier absoluut geen fan van, maar in dit verhaal had het niet beter uit kunnen pakken. Want nu leer je ze op hun gemak heel persoonlijk kennen. Daarbij komt het het verhaal ook echt ten goede. Ik wilde constant door blijven lezen, omdat het zo spannend was en Tintera aan het eind van een hoofdstuk regelmatig een klein cliffhangertje had. Zo oneerlijk.

IJzersterke finale
Al met al kan ik niet anders dan absoluut enthousiast zijn over dit vervolgdeel. Het is net iets beter dan het eerste deel. Is ijzersterk geschreven, tot in de details uitgewerkt en wist me helemaal mee te slepen. Het verhaal is luguber, heftig en spannend en ik ben echt fan geworden van Wren en Callum. Deze twee personages en vooral hun ontwikkelingen blijven je bij!

Meer van Amy Tintera